Dolphin Tale 2 (2014)

Regie: Charles Martin Smith | 102 minuten | drama, familie | Acteurs: Nathan Gamble, Cozi Zuehlsdorff, Harry Connick Jr., Ashley Judd, Morgan Freeman, Kris Kristofferson, Julia Winter, Austin Stowell, Charles Martin Smith, Denisea Wilson, Juliana Harkavy, Bethany Hamilton, Carlos Gómez, Austin Highsmith, Tom Nowicki, Taylor Blackwell, Betsy Landin, Julia Jordan, Denis Arndt, Alana Cavanaugh, Jim R. Coleman, Amy Jordan

Vraag mensen een beroemde dolfijn te noemen en de naam Flipper zal vast vaak vallen, zeker door mensen die de jaren zestig en zeventig bewust hebben meegemaakt. Maar er is nog een dolfijn wiens naam op vele lippen ligt: Winter. Deze dolfijn bestaat echt en haar levensverhaal is een hele bijzondere. De jonge baby-tuimelaar werd in 2005 gevonden, verstrengeld in een touw. Voor de meeste dolfijnen betekent zo’n ongeluk door menselijk toedoen catastrofaal, maar Winter werd door het Clearwater Marine Aquarium gered, genas goed en leerde, tegen alle verwachtingen in, te overleven. Dr. Mike Walsh gaf haar zelfs een staartprothese (want haar eigen staart verloor ze door het ongeluk), waarmee ze opnieuw leerde zwemmen. Van Winters ongelofelijke en inspirerende levensverhaal kwam in 2011 een gedramatiseerde speelfilm uit, ‘Dolphin Tale’. Winters levensloop én het succes van die film blijkt echter goed voor een vervolg, en dus is daar ‘Dolphin Tale 2’.

Winter heeft het goed in het Clearwater Marine Aquarium. Sawyer, de jongen met wie ze vriendschap sloot (voor zover zoiets mogelijk is tussen mens en dolfijn, iets dat door ‘Dolphin Tale 2’ realistisch uitgebeeld wordt), is haar nog altijd trouw, maar de jongen staat voor een moeilijke keuze. Hij heeft een uitgelezen kans om een speciaal studieprogramma te volgen op een prestigieuze school, maar dat betekent wel dat hij voor drie maanden zijn huis moet verlaten. En dus niet meer dagelijks bij Winter op bezoek kan… Ondertussen krijgt het CMA te maken met een strenge kwaliteitscontrole van de USDA. Wanneer Winters surrogaatmoeder Panama komt te overlijden, betekent dat dat er voor Winter een nieuwe partner gezocht moet worden. Dolfijnen mogen niet alleen in het aquarium verblijven, het zijn sociale dieren. Maar het doel van het Clearwater Marine Aquarium is bovenal het genezen van zieke of gewonde dieren en er voor zorgen dat ze weer in het wild losgelaten kunnen worden. En dat botst met de wens om Winter – die juist vanwege haar voorgeschiedenis in het wild niet zal kunnen overleven – in het aquarium te laten blijven…

‘Dolphin Tale 2’ doet in weinig onder voor het innemende eerste deel. De film is realistisch in zijn benadering van de werkwijze van het Clearwater Marine Aquarium (zoals de beelden van de echte redding en vrijlating van dolfijnen aan het eind van de film laten zien) en idealiseert de band tussen mens en dier niet. Dolfijnen, maar ook andere dieren, worden met respect behandeld. Met het bronmateriaal had heel gemakkelijk een oversentimentele film gemaakt kunnen worden, maar de filmmakers laveren keurig tussen de valkuilen door. Natuurlijk wordt er wel op je gevoel gespeeld, maar je moet wel van steen zijn om niet gegrepen te worden door de spanning van het moment waarop Winter en Hope voor het eerst met elkaar mogen zwemmen om te kijken of ze bij elkaar passen. Het is een emotioneel geladen gebeurtenis, waar veel van af hangt.

Vrijwel alle belangrijke acteurs van ‘Dolphin Tale’ zijn ook in ‘Dolphin Tale 2’ te zien, wat wel zo prettig is. Zowel Sawyer als Hazel zijn bijna volwassen, wat hun aandeel in de film een stuk serieuzer maakt. Hazel lijkt romantische gevoelens voor Sawyer ontwikkeld te hebben, maar daar wordt niet heel veel mee gedaan. Ashley Judd, Kris Kristofferson en Morgan Freeman zijn minder aanwezig in deze film dan in de eerste, maar hun aanwezigheid is wel op een natuurlijke manier in het scenario verweven. De rol van Harry Connick Jr., lijkt iets groter te zijn en hij doet het prima.

Als je genoten hebt van ‘Dolphin Tale’ zul je ongetwijfeld nieuwsgierig zijn naar het verdere levensverhaal van Winter. Daarvoor kun je natuurlijk naar Florida, maar wil je toch dichter bij huis blijven, is ‘Dolphin Tale 2’ een uitstekende keuze. Een oprechte, met liefde gemaakte film over een boeiend, grotendeels waar gebeurde geschiedenis.

‘Dolphin Tale 2’ verschijnt woensdag 11 februari 2015 op DVD.