Don Jon (2013)

Regie: Joseph Gordon-Levitt | 90 minuten | komedie, drama | Acteurs: Joseph Gordon-Levitt, Scarlett Johansson, Julianne Moore, Tony Danza, Glenne Headly, Brie Larson, Rob Brown, Jeremy Luke, Paul Ben-Victor, Italia Ricci, Lindsey Broad, Amanda Perez, Sarah Dumont, Sloane Avery, Loanne Bishop

Porno. Ondanks de seksualisering van de samenleving blijft het kijken hiernaar een van de laatste taboes. Zo niet in ‘Don Jon’, het regiedebuut van acteur Joseph Gordon-Levitt. Het voormalige kindsterretje ontpopt zich tot een ware duizendpoot. Naast het opzetten van zijn eigen productiebedrijf timmert hij nu ook aan de weg als scenarist en regisseur. En voor zijn regiedebuut heeft hij niet de minste namen gestrikt: onder andere Scarlett Johansson en Julianne Moore maken hun opwachting in ‘Don Jon’. Joseph Gordon-Levitt neemt zelf de titulaire hoofdrol voor zijn rekening.

Misschien raar, maar het opstartgeluid van een Apple computer is al genoeg om Jon Martello (Joseph-Gordon Levitt) een erectie te bezorgen. We hebben hier niet te maken met ’s werelds grootste Apple-fan maar een grootverbruiker van internetporno. Naast zijn porno zijn er maar enkele dingen echt belangrijk in het leven van Jon; zijn lichaam, zijn huis, zijn auto, zijn familie, zijn kerk, zijn vrienden en zijn vrouwen, heel veel vrouwen.

Jon vindt meer voldoening in porno dan echt vrouwelijk schoon totdat Barbara (Scarlett Johansson) op zijn pad komt. Al duurt het niet lang voordat hij weer teruggrijpt naar internetporno en Barbara hem betrapt tijdens het kijken hiervan. Jon moet beloven dit nooit meer te kijken maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Degene die ooit weleens een aflevering van “Jersey Shore” hebben gezien zullen gelijk opmerken dat Gordon-Levitt zijn personage wel wat weg heeft van de welbekende “Guido”. Voor wie dit een totaal vreemde term is: dit is een Amerikaan van Italiaanse oorsprong waarvoor uiterlijk en uitgaan als belangrijkste factoren in het leven gelden, meestal woonachtig in of rond New Jersey.

‘Don Jon’ zorgt voor een verfrissende  kijk op internetporno. Waarheden als een koe passeren de revue met hilarische gevolgen van dien. Waar er normaal gesproken in films nogal lacherig wordt gedaan over internetporno wordt in ‘Don Jon’ het onderwerp dieper onderzocht.

De fysieke transformatie van Joseph Gordon-Levitt voor zijn rol is noemenswaardig. Ook de aanwezigheid van Scarlett Johansson en Julianne Moore is van meerwaarde. De rol van Tony Danza als vader Jon Sr. is goed gecast en ook de cameo’s van Anne Hathaway en Channing Tatum zijn leuk gedaan. De montage van de film verdient het ook om apart benoemd te worden. Deze is verassend innovatief en belooft een mooie toekomst voor Joseph Gordon-Levitt als filmmaker.

Waar ‘Don Jon’ vooral tegen de lamp loopt is de toon van de film. Deze is grotendeels komisch te noemen en probeert tegen het einde aan te snel om te slaan naar een serieuze. Daarom is het richting het slot van de film lastig te bepalen wat nou de boodschap is. Het overmatig repetitieve karakter van de film kan soms ook als irritant worden ervaren.

Joseph Gordon-Levitt levert met ‘Don Jon’ een zeer vermakelijk debuut af. De tekortkomingen worden makkelijk tenietgedaan door de pluspunten. Het zorgt voor een vernieuwende kijk op het genre van de romantische komedie. Degene die eens wat anders zoeken dan de standaard “rom-com” zijn bij ‘Don Jon’ aan het goede adres.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 3 oktober 2013
DVD- en blu-ray-release: 4 februari 2014