Doodslag (2012)

Regie: Pieter Kuijpers | 87 minuten | thriller | Acteurs: Theo Maassen, Gijs Scholten van Aschat, Maryam Hassouni, Najib Amhali, Eric van Sauers, Martijn Koning, Jeffrey Hamilton

‘Doe toch eens een keer normaal man’, gevolgd door een ‘Nee, jij moet normaal doen.’ Je zult deze dialoog tijdens het kijken van de film ‘Doodslag’ meerdere keren voorbij horen komen. Maar wat is tegenwoordig nog ‘normaal doen’? Deze vraag zul je jezelf vaak stellen tijdens deze film. Met ‘Doodslag’ wordt dan ook een groot aantal maatschappelijke dilemma’s aan de orde gesteld. Vragen als ‘Wat als we eigen rechter zouden spelen?’ en ‘Kun je beschaving verdedigen met onbeschaafde middelen?’ zijn maar een tweetal voorbeelden van de vele vragen die door je hoofd zullen spoken tijdens en na het kijken van ‘Doodslag’. De film probeert bewust dergelijke vragen bij de kijker op te roepen en een boodschap over de huidige maatschappij af te geven.

‘Doodslag’ (dat zich geheel in Eindhoven afspeelt) vertelt het verhaal van ambulancechauffeur Max (Theo Maassen). Max zit al twintig jaar in het vak en blijft dit het liefst de rest van zijn leven doen. Het ambulancepersoneel heeft het echter de laatste tijd niet makkelijker gekregen en wordt regelmatig lastig gevallen tijdens het werk door omstanders (een duidelijke hint naar de huidige situatie in Nederland). Als Max samen met zijn collega Amira (Maryam Hassouni) op weg naar een spoedbevalling wordt tegengehouden door een groep jongeren, kan hij zich niet langer inhouden en slaat hij een van de jongens dood. Na een jaar in de gevangenis te hebben doorgebracht komt Max er na zijn vrijlating achter dat hij een voorbeeld voor de maatschappij geworden is. Men ziet hem als een slachtoffer en met zijn moord heeft hij een voorbeeld gesteld. Zijn privéleven is echter kapot, de familie van het ‘echte’ slachtoffer wil wraak en probeert hem het leven onmogelijk te maken.

Met de film ‘Doodslag’ levert Theo Maassen als acteur na zijn eerdere hoofdrol in de film ‘TBS’ (2008) opnieuw een indrukwekkend optreden af. Daar waar hij in ‘TBS’ het compleet gestoorde karakter van de ontsnapte seriemoordenaar Johan speelde, is hij in ‘Doodslag’ zoals gezegd Max, een op het eerste oog onschuldige ambulancechauffeur. En net als in ‘TBS’ weet hij ook in ‘Doodslag’ het karakter van de hoofdpersoon op een overtuigende manier neer te zetten. Max is een doorsnee burger, die door het tragische incident in het begin van de film tegen wil en dank uitgroeit tot een beroemdheid. Je ziet hem duidelijk worstelen met zijn bekendheid, hij is geen held en dat straalt hij ook uit door zijn holle blik en continu hangende schouders. Je ziet hem heel sterk veranderen. Waar hij in het begin van de film een goede reus is, wordt hij steeds somberder en gefrustreerder gedurende de film.

Naast de eerder genoemde Maryam Hassouni, speelt Gijs Scholten van Aschat de rol van Felix, een cabaretier die probeert van de situatie van Max gebruik te maken door hem in zijn shows te betrekken. Daarnaast zijn er kleine bijrolletjes voor Najib Amhali als vader van het slachtoffer en Eric van Sauers als taxichauffeur. Het is vooral Eric van Sauers die ondanks zijn beperkte rol toch weet op te vallen. De paar scènes waarin hij als buitenlandse taxichauffeur de buitenlanders loopt af te branden zorgen zeker voor een lach op je gezicht.

Het verhaal zelf vertoont wel een paar kleine mankementen. Zo is de liefde die Max voor Amira ontwikkelt niet heel sterk uitgewerkt. Dat hij haar leuk vindt staat als een paal boven water, maar hoe gek hij op haar is wordt niet duidelijk. Omdat de film hier later in het verhaal op voortborduurt was het beter geweest hier meer aandacht aan te besteden; dit had een aantal latere scènes wat logischer gemaakt. Maar dit is slechts een schoonheidsfout. ‘Doodslag’ is namelijk veel meer dan een simpel verhaal over liefde; de film stelt een aantal maatschappelijke thema’s aan de orde en zet je als kijker aan het denken. Want wie moet er nou eigenlijk normaal doen? Is het goed om geweld met geweld te bestrijden? Maakt dit je dan niet net zo schuldig? De film laat zowel de pijn van de dader als het leed van het slachtoffer zien. Met ‘Doodslag’ leveren regisseur Pieter Kuijpers en acteur Theo Maassen na ‘TBS’ dan ook hun tweede gezamenlijke succesvolle film af. Laten we hopen dat deze samenwerking in de toekomst nog meer titels van dit niveau gaat opleveren.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 12 januari 2012
DVD-release: 23 mei 2012