Doomsday Book (2012)

Regie: Jee-woon Kim, Pil-Sung Yim | 109 minuten | komedie, drama, fantasie, science fiction | Acteurs: Doona Bae, Joon-ho Bong, Ji-hee Jin, John D. Kim, Kang-woo Kim, Jun-hee Ko, Dong-seok Ma, Hae-il Park, Seung-beom Ryu, Sae-Byeok Song

De Koreaanse cinema blijft verrassen, sinds eind jaren negentig komt er een gestage stroom van uitstekende films uit het land dat voor die tijd cinematografisch gezien achterbleef bij buurman Japan. Tegenwoordig zijn de rollen misschien wel omgedraaid; Koreaanse films springen eruit wat betreft originaliteit, verhaal en zijn in sommige opzichten wat toegankelijker voor een Westers publiek vanwege de sterke Amerikaanse invloed in Korea. Nu is ‘Doomsday Book’ (2012) niet een goed voorbeeld van originaliteit, toch weet de film drie beproefde thema’s verrassend te brengen. ‘Doomsday Book’ bestaat uit drie losse verhalen die als overkoepeld thema hebben: het einde, of het mogelijke einde van de mensheid.

Het eerste verhaal ‘A Cool New World’ gaat over een slungelige jongen die per ongeluk door het mengen van huisvuil in de bio-bak een gevaarlijk virus creëert. Het bio-afval wordt tot veevoer verwerkt en uiteindelijk belandt het virus in de vorm van een besmet stuk vlees weer op het bord van de sullige held en zijn vriendin. Een ongeluk zit in een klein hoekje, want even later verandert hij in een zombie net als iedereen met wie hij in contact komt. Niet veel later heeft het virus pandemische vormen aangenomen. Vanaf dat moment volgt dit verhaal de inmiddels klassieke regels van de zombiefilm. Straten vol met zombies, mensen die zich opsluiten in winkelcentra en op daken, en natuurlijk de chaotische televisiejournaals waarin zogenaamde experts nog de schijn van controle proberen op te houden. ‘A Cool New World’ kiest hier voor de humoristische invalshoek en ook dit is al eens gedaan, maar om de absurde en droogkloterig humor valt nog zeker te lachen en daarbij wordt de meligheid vermeden door een nostalgische noot die zo typisch is voor de Oost-Aziatische cinema.

Het tweede verhaal ‘De Schepping van de Hemel’ is het minste van de drie, al mag het verhaal over een robot in een monnikenklooster die het hoogste niveau van verlichting, namelijk die van Buddha, heeft behaald er zeker zijn. De monniken laten een reparateur komen om hun robot te onderzoeken en om hem te laten bevestigen of de robot inderdaad een Buddha is geworden of niet. De reparateur wil hier niets van weten, maar verzaakt terug te rapporten aan het bedrijf dat dit type robot maakt. Het bedrijf krijgt er lucht van en stuurt een team onder leiding van de directeur naar het klooster om de robot te vernietigen. Een robot die zich superieur waant aan mensen kan alleen maar gevaarlijk zijn voor het voortbestaan van het menselijke ras, aldus de directeur. Wat dit deel het zwakste maakt zijn de eindeloze discussies over of de robot nu wel of niet verlicht kan zijn en of dit nu wel of niet gevaarlijk is. Voor een kort verhaal zijn het wel erg veel argumenten, filosofische overwegingen en mogelijke consequenties in een korte tijd. De climax waarin de robot op het punt staat geëxecuteerd te worden is dan ook wat rommelig en mist daardoor de emotionele spanningen die in potentie aanwezig is.

Het laatste deel ‘Happy Birthday’ is ronduit het sterkst en qua invulling ook het meest origineelst. Voortbordurend op het thema dat een ongeluk in een klein hoekje zit, zien we een klein meisje die haar vaders poolbal heeft kapot gemaakt en, in de hoop dat hij er niet achter komt, een nieuwe via het internet tracht te bestellen. De bestelling lijkt te mislukken en zij gooit de oude bal uit het raam die vervolgens in een geheimzinnig gat verdwijnt. Twee jaar later wordt de Aarde bedreigd door een enorme komeet. Het meisje zit met haar ouders alvast klaar in een schuilkelder die ze zelf hebben gebouwd om de onvermijdelijke apocalyptische inslag te overleven. Dan blijkt de komeet geen komeet te zijn, maar een extreem grote poolbal die het meisje tien jaar eerder had besteld, zo blijkt nu, van ruimtewezens! Ook in dit deel wordt er voor een licht humoristische toon gekozen die perfect aansluit bij het surrealistische drama die de regisseur mooi klein weet te houden waardoor het slotstuk zowel emotioneel als opwekkend blijft.

Alle drie delen zien er uitstekend uit en de spectaculaire onderwerpen, of het nu een stad is die onder de voet wordt gelopen door zombies, een verlichte robot, of een inslag van een poolbal met een diameter van tien kilometer op Zuid-Korea, komen filmisch overtuigend uit de verf. ‘Doomsday Book’ is een sympathiek drieluik met een snufje diepgang en humor.

Alberto Ciaccio

‘Doomsday Book’ verschijnt donderdag 20 december 2012 op DVD en blu-ray.