Double Team (1997)

Regie: Hark Tsui | 93 minuten | actie, thriller | Acteurs: Jean-Claude Van Damme, Dennis Rodman, Mickey Rourke, Paul Freeman, Natacha Lindinger, Valeria Cavalli, Jay Benedict, Joëlle Devaux-Vullion, Bruno Bilotta, Mario Opinato, Grant Russell, William Dunn, Asher Tzarfati, Rob Diem, Ken Samuels, Sandy Welch, Jessica Forde, Malick Bowens, Dominic Gould, Frederick Renard, Cyrille Dufaut, Eric Gauchy, Patrick Cauderlier, Orso Maria Guerrini, Alexander Koumpan, Hans Meyer, Jesse Joe Walsh, Peter Nelson, Paolo Calissano, Pascal López, Dominique Fouassier, Paolo Paoloni, Jean-Pierre Stewart, Ted Rusoff, Umberto Raho, Adam Kaci, Xin Xin Xiong, Pascaline Girardot, Nathalie Grac, M. Benabiles, M. Szkolnic, Sigal Diamant, Angelo Ragusa, Gabriella D’Olive, Nick Brett, Rob Kaman

De titels van de films van Jean-Claude van Damme hebben net als de acteur zelf vaak weinig om het lijf. ‘Hard Target’, ‘Maximum Risk’, ‘Double Impact’ en zo ook deze. In ‘Double Team’ speelt hij niet weer een tweeling. De titel slaat natuurlijk op Van Damme en sidekick Yax gespeeld door Dennis Rodman. Van Dammes karakter moet zijn gezin redden uit de handen van een terrorist en wie beter dan Dennis the Menace kan hem daarbij helpen. Rodman is hier zijn flamboyante zelf met zijn piercings en tatoeages en in elke scène heeft hij wel een andere haarkleur en een vreemde outfit.

Die terrorist wordt gespeeld door Mickey Rourke, die een zware martial arts onderging om in vorm te komen en natuurlijk ook voor zijn confrontaties met Van Damme. Het resultaat mag er zeker wezen. De acteurs zijn in dit stuk fysiek gewaagd aan elkaar, het zijn goed gekozen rivalen. Maar de scène waarin Van Damme zijn benen stretcht in een deuropening is misschien de meest indrukwekkende in die categorie lichaamsetalage. Naast ons duo en de schurk heeft een tijger ook nog een bijzondere rol. Het is dus niet alleen menselijke spierkracht dat tentoon wordt gesteld.

Meestal weet je precies wat je kunt verwachten van een Van Damme film. Deze blijkt de juiste mix van elementen te zijn. Regisseur Tsui Hark, de master van kung-fu actiefilms voorziet ons van schitterende actiescènes met vaak een mooi contrast. Er is bijvoorbeeld een schietpartij op een kermis en een vecht- en schietscène op de kraamafdeling van een ziekenhuis. Tussen al het geweld probeert Van Damme de karretjes van baby´s stil te houden. Daarnaast neemt Hark ons langs prachtige locaties zoals Zuid-Frankrijk, Rome, Antwerpen en het eiland van The Colony. Decor is mooi gekozen voor zowel de gevechtstenues als de rustige momenten. In de scènes in Rome kun je bij Piazza Navona trouwens lachen om Van Dammes vermomming, het staat hem zeer goed!

Maak je geen illusies, deze film draait puur om de actie en wat humor en zo moet het ook. Ze hebben er ook genoeg zinnetjes in zitten die knipogen naar het gedrag van Dennis Rodman als basketballer in de NBA. Let ook op de cybermonks in Rome die zeer met de tijd zijn mee gegaan. Verwacht stalen torso’s, explosieve scènes, snelle one-liners maar geen ijzersterk plot. Doe dat en je wordt beloond met een rappe actiethriller met een knallende finale in een colloseum.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 24 april 1997