Dr. Dolittle: Million Dollar Mutts – Dr. Dolittle 5 (2009)

Regie: Alex Zamm | 90 minuten | komedie | Acteurs: Kyla Pratt, Jason Bryden, Doron Bell, Curtis Caravaggio, Sarah Deakins, Greg Ellis, Matthew Harrison, Mark Hillson, Karen Holness, Vicki Lewis, Brandon Jay McLaren, Tegan Moss

Aan de Dr. Dolittle-reeks lijkt geen eind te komen. Speelt Eddie Murphy in ‘Doctor Dolittle’ (1998) en ‘Dr. Dolittle 2′ (2001) nog de hoofdrol als de komische doctor Dolittle, vanaf de derde film moeten we het zonder hem stellen en wordt de naamsbekendheid van de film uitgemolken door zijn dochter Maya Dolittle (Kyla Pratt) de hoofdrol te laten vertolken. Maya wil maar een ding: dieren helpen. Daarom wil ze dan ook dierengeneeskunde studeren. Als ze echter op de toelatingsvideo ziet en hoort dat ze daarvoor zeven jaar moet studeren voordat ze echt in de praktijk met dieren kan werken, zakt de moed haar in de schoenen. Op dat moment komt de rijke celebrity erfgename Tiffany Monaco het huis binnenvallen. Haar chihuahua heeft depressieve buien en Maya wordt met het privévliegtuig naar Beverly Hills gevlogen om het beest te helpen. Tiffany oppert bij haar manager om samen met Maya een talkshow over dieren te gaan presenteren en haar manager en zij zien dit als een gouden kans om geld binnen te halen. De naïeve Maya denkt dat dit de ultieme kans is om snel dieren te helpen, maar gedurende de voorbereidingen ziet ze in dat haar goedbedoelde intenties niet overeenkomen met die van Tiffany en haar manager.

‘Dr Dolittle: Million Dollar Mutts’ is een film die wellicht voor een jong (vrouwelijk) publiek nog een leuke avond kan opleveren maar meer ook niet. De Dr. Dolittle reeks is op dit punt totaal uitgemolken en dit exemplaar voegt dan ook weinig tot niets toe aan de reeks. Nu werken pratende dieren sowieso al vaak op de zenuwen van volwassenen, maar geestig is de film ook niet. De film geeft wel een kleine knipoog naar Hollywood met celebrities als Paris Hilton. Het karakter van Tiffany Monaco is overduidelijk geïnspireerd op Paris en de geldvretende managers en producers en de nepheid van Hollywood komt duidelijk naar voren. De moraal van deze film is dan ook duidelijk: Hollywood en de mensen zijn nep en in deze business kun je weinig mensen vertrouwen. Een boodschap voor kleine kinderen die pratende dieren leuk vinden misschien een die niet erg over zal komen aangezien zij daar duidelijk niet mee bezig zijn. Dit maakt de doelgroep van deze film niet erg duidelijk.

Positief is dat het karakter Maya Dolittle al vanaf de eerste Dr. Dolittle film bestaat. Maya is in alle films door Kyla Pratt gespeeld waardoor je als kijker wel nog enigszins het idee hebt dat je naar een sequel kijkt en niet naar een film die alleen op de titel van de eerste succesvolle film teert, maar geheel nieuwe acteurs inzet, zoals dit bij ‘Dumb & Dumber: When Harry met Lloyd’ (2003) of Ace Ventura: Pet Detective Jr’ (2009) helaas wel het geval was. Kyla Pratt heeft daarnaast de juiste sympathieke uitstraling voor het vriendelijke tienermeisje Maya, alleen qua uiterlijk is ze al iets te oud om een 17-jarig meisje te spelen. Al met al maken de voorspelbare verhaallijn en de kwantiteit en kwaliteit van de grappen ‘Dr. Dolitttle: Million Dollar Mutts’ tot een matige film.

Redactie Cinemagazine