Dracula Untold (2014)

Regie: Gary Shore | 92 minuten | actie, drama, fantasie, horror, oorlog | Acteurs: Luke Evans, Sarah Gadon, Dominic Cooper, Art Parkinson, Charles Dance, Diarmaid Murtagh, Paul Kaye, William Houston, Noah Huntley, Ronan Vibert, Zach McGowan, Ferdinand Kingsley, Joseph Long, Thor Kristjansson, Jakub Gierszal, Joe Benjamin, Paul Bullion, Mish Boyko, Dilan Gwyn, Arkie Reece, Phil Zimmerman

Dracula is een personage dat tot de verbeelding blijft spreken. Het door auteur Bram Stoker bedachte monster is gebaseerd op een Roemeense krijgsheer uit de 15e eeuw. Deze Vlad Tepes wilde zijn koninkrijk beschermen tegen de Saracenen. De overmacht was enorm, maar Tepes besloot om zich te bekwamen in psychologische oorlogsvoering. Hij spietste zijn vijanden op enorme palen. De slachtoffers stierven een langzame en pijnlijke dood. Door deze ongekend wrede daden werd de naam Tepes berucht. Stoker combineerde deze geschiedenis met de verhalen over de Hongaarse gravin Elisabeth Báthory. Deze vrouw leefde in de 17e eeuw en staat in het Guinness Book of Records als moordenares met de meeste doden op haar naam. De gravin liet maagden vermoorden en baadde vervolgens in hun bloed. Daardoor zou ze een jong uiterlijk behouden. Filmmonster Dracula is gebaseerd op deze historische personen.

‘Dracula Untold’ houdt zich niet bezig met historische feiten. Zelfs de roman van Stoker wordt niet trouw gevolgd. Deze ‘origin story’ verhaalt over de jonge Tepes (Luke Evans). Samen met zijn gezin heerst hij over een klein koninkrijk. Wanneer de door hem gevestigde vrede wordt bedreigd door een moordlustige sultan (Dominic Cooper) zoekt de antiheld hulp bij een oeroude tovenaar. Deze deal heeft een hoge prijs, want Tepes verliest zijn menselijkheid in ruil voor een aantal superkrachten. Enter: Dracula.

Superhelden zijn hip. Regisseur Gary Shore beseft dat terdege en voert Dracula op als een soort reserve Avenger. De horrorroots van het iconische monster zijn vakkundig weggesneden en Dracula 2.0 is een onbegrepen, nobele ziel met superkrachten. Tja. Evans probeert het personage wat diepgang te geven, maar krijgt de ruimte niet. Daarnaast staat hij tegenover een schmierende tegenspeler die een wel erg karikaturale schurk neerzet. Het theatrale spel van Evans botst met de clowneske vertolking van Cooper.

In een film over een nekbijtend monster verwacht je bloed, moddervette executies, spanning en veel geweld. ‘Dracula Untold’ schotelt je een slappe, bloedeloze vegavampier voor. Het bronmateriaal – en de geschiedenis waarop de roman gebaseerd is – bevat alle elementen voor een pakkende en doodenge blockbuster. Shore wil echter een soort kloon van een superheldenfilm maken en vertilt zich enorm. ‘Dracula Untold’ ziet er fraai uit, maar mist een ziel. Zonder aansprekende personages, spanning, interessante plotwendingen en niet ingeloste verwachtingen blijft er weinig over. De echte Tepes had wel raad geweten met lieden als Shore die zijn naam geweld aan zouden doen…

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 9 oktober 2014
DVD- en blu-ray-release: 28 januari 2015