Dragon Age: Dawn of the Seeker (2012)

Regie: Fumihiko Sori | 90 minuten | animatie, fantasie | Acteurs: Brina Palencia, Colleen Clinkenbeard, Christopher Sabat, J. Michael Tatum, John Swasey, Luci Christian, Chuck Huber, Mike McFarland, Pam Dougherty, R. Bruce Elliot

Computerspelletjes en franchises doen het goed. Al jarenlang. Eind jaren 80 had je de ‘The Super Mario Bros. Super Show!’ waarin cartoons van Nintendo-iconen als Mario en Link (uit ‘Zelda’) te zien waren. In de jaren 90 had SEGA-mascotte een eigen televisieserie en anno 2012 verschijnt er een heuse animatiefilm rond ‘Dragon Age’. Eerder verschenen er ook tekenfilms rond videogames als ‘Dead Space’, ‘Dante’s Inferno’ en ‘Halo’. Games zijn hip!

In ‘Dragon Age: Dawn of the Seeker’ wordt het achtergrondverhaal van Cassandra Pentaghast verteld. Deze pittige tante is een begenadigd zwaardvechtster. Haar leven verandert op slag als ze via haar oude meester een complot op het spoor komt. Ineens wordt ze van alle kanten bedreigd.

‘Dragon Age’ is een rollenspel dat bedacht is door ontwikkelstudio Bioware. De franchise deed het niet onaardig op de spelcomputers en pc, dus zag Bioware er wel brood in om een film rond hun personages te laten maken. Daarvoor trok de studio de Japanse regisseur Fumihiko Sori aan. Deze man blikte in het verleden de computergegenereerde animatiefilm ‘Vexille’ in. Helaas was die productie niet erg spectaculair. Hetzelfde geldt helaas ook voor ‘Dragon Age: Dawn of the Seeker’. Deze film zal bij diehard-fans van de spellenreeks misschien wel in de smaak vallen, maar kan niet op eigen benen staan. Daarvoor is het verhaal te warrig, de actie te spaarzaam en de personages te vlak.

Gamers kennen Cassandra van ‘Dragon Age II’. Daarnaast belooft Bioware dat ze in het aangekondigde derde deel ook haar opwachting maakt. Als je bekend bent met de games zul je misschien meer affectie voor – of een band met – Cassandra voelen dan iemand die nooit achter een game-PC, PS3 of Xbox 360 kruipt. In deze film komt Cassandra over als een kille –  en zeer onsympathieke – heldin. Ze bedreigt iedereen met haar zwaard, kijkt continu chagrijnig en luistert naar niemand. Heb je Dragon Age II wel eens gespeeld, dan weet je meer van haar en haar standpunten, maar mensen die haar vóór deze film nog nooit gezien hebben zullen snel afhaken. Deze antiheldin is een oncharismatisch loeder zonder een greintje humor.

De bijrolspelers bestaan dan weer uit karikaturale schurken, vervelende sidekicks en inhoudsloze soldaten. Geen enkel personage wordt voldoende uitgewerkt. Het verhaal refereert vaak naar de games. Heb je die niet gespeeld dan zal het allemaal vrij onduidelijk overkomen. Ook qua actie stelt het vrij statische ‘Dragon Age: Dawn of the Seeker’ teleur. De houterige animatie en de saaie karakterontwerpen (naast de hoofdpersonages zien de monsters er namelijk ook nogal ongeïnspireerd uit) maken het er niet beter op. De gebruikte animatietechniek – ‘cel shading’ een techniek die in computerspellen en animatiefilms wordt toegepast om computergegenereerde beelden handgetekend te laten lijken – is inmiddels vrij verouderd en oogt gedateerd. In ‘Vexille’ (uit 2007) was dat al een beetje het geval, maar vijf jaar later is de techniek hopeloos verouderd.

Ook de achtergronden zien er leeg en kaal uit. Visueel gezien kan ‘Dragon Age: Dawn of the Seeker’ er niet meer mee door. Wat rest is een matig geanimeerde film met een zwak verhaal en onsympathieke personages. Diehard-fans van de games zullen deze film misschien wel interessant vinden, omdat hun ‘heldin’ wat verder uitgediept wordt (weliswaar minimaal). Nieuwkomers kunnen beter elders zoeken, want van deze draak van een film zullen ze niet blij worden…

‘Dragon Age: Dawn of the Seeker’ verschijnt woensdag 14 november 2012 op DVD.