Drake (2006)

Regie: Christoph Rainer | 5 minuten | drama, korte film | Acteurs: Tom Hanslmaier, Elke Hagen, Benedikt Bittner

Het zou een huiswerkopdracht voor een regisseursopleiding kunnen zijn: verzin een alledaagse situatie en probeer die in een zodanige vorm te gieten dat het resultaat het alledaagse overstijgt. Neem als uitgangssituatie een gezin dat even uit de auto stapt om te genieten van een magnifieke zonsondergang…

Mocht het hier daadwerkelijk om een huiswerkopdracht gaan, dan zou de jonge Oostenrijkse regisseur Christoph Rainer een dikke voldoende scoren met zijn kortfilm ‘Drake’. In zijn versie van de geschetste situatie laat hij de vader van het gezin zijn best doen om een familieportret te schieten met de zonsondergang als achtergrond. Deze eenvoudige premisse leidt vervolgens tot een drama.

De vorm die Rainer hiervoor heeft gekozen, is die van een silhouettenspel. De personages zijn zwart afgetekend tegen oranje wolkenformaties; omdat we alleen maar achtergrondgeluiden horen, kunnen we slechts uit de gebaren van de gezinsleden opmaken wat er gaande is. Ondanks die handicap slaagt Rainer erin om het verhaal tot in detail duidelijk te maken.

Maar wat ‘Drake’ pas echt bovengemiddeld maakt, is dat hij zich ondanks de beperking van de vorm en ondanks de geringe speelduur, volledig weet te schikken naar de wetten van het filmdrama. Zowel in tempo (traag in het begin, versnellend naar het eind toe), afwisseling van toon (van luchtig naar dramatisch) als opbouw (kleine ergernissen die tot een drama leiden) voldoet deze kortfilm aan alle eisen die je aan een drama kunt stellen. Tel je dat op bij de leuke vorm, dan is ‘Drake’ een bijzonder geslaagd experiment, van een filmer die de collegebanken nog niet eens heeft verlaten.

Speciale vertoning: IFFR 2007