Drive (2011)

Regie: Nicolas Winding Refn | 100 minuten | drama, actie | Acteurs: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Christina Hendricks, Ron Perlman, Bryan Cranston, Oscar Isaac, Albert Brooks, Tina Huang, Jeff Wolfe, Joe Pingue, Cesar Garcia, Sarah Adela Tirado, James Biberi, Christian Cage, Chris Smith, Tiara Parker, River Stone Mckeever, Chris Muto, Wray Gould, Steve Knoll

‘Drive’ is een krachtige en intrigerende film die absoluut niet onder één noemer is onder te brengen. ‘Drive’ heeft door zijn sublieme cinematografie en sterke visuele beelden grote aantrekkingskracht voor liefhebbers van een arthouse-achtige opzet, maar is door de mengeling met suspense, actie en bij tijden stevig maffiageweld ook een must see voor een doelgroep die films als ‘The Godfather’ weet te waarderen. In een sterke openingsscène wordt de sfeer al direct pakkend neergezet. ‘Drive’ pakt je direct beet, zuigt je op en laat je niet meer los!

‘Driver’ (Ryan Gosling) is in dienst van Shannon (Bryan Cranston) die niet alleen zijn agent is voor zijn stuntwerk met auto’s in Hollywood-films, maar die door zijn maffiacontacten ook een heel andere nachtelijke bijbaan voor hem heeft als chauffeur in een vluchtauto van overvallers. Shannon heeft echter grotere plannen, hij wil een raceauto kopen en Driver inzetten als bestuurder. Daartoe leent hij geld van maffiabaas Bernie Rose (Albert Brooks) die echter zijn eigen criminele plannen heeft en daarbij zijn partner in crime, Nino, (Ron Perlman) betrekt.

Driver is een koele, om niet te zeggen, ijskoude kikker, die onder alle omstandigheden bijna emotieloos als een machine handelt. Na een eerste toevallig contact in de lift, ontmoet hij later nogmaals zijn buurvrouw Irene (Carey Mulligan) die met haar zoontje Benicio bij een supermarkt met autopech staat. In een opwelling biedt hij haar een lift aan. Zij vinden elkaar wel sympathiek, maar Irene is getrouwd en haar man Standard (Oscar Isaac) zit in de gevangenis. Deze komt onverwacht vrij, maar is nog geld schuldig aan criminelen. Deze slaan hem in elkaar, bedreigen zijn gezin en zetten hem op die manier onder druk om voor hen een overval te plegen.

De ontwikkelingen komen dan in sneltreinvaart op gang. Driver is getuige van de aframmeling en wil Standard helpen uit sympathie voor Irene en Benicio. De zaken lopen dan echter gruwelijk uit de hand door dubbelspel en verraad. Driver analyseert waar dit dubbelspel is gespeeld en probeert zowel Irene en Benicio uit de gevarenzone te krijgen en tegelijk revanche te nemen…. Hij ziet in dat het een strijd wordt, waarin ‘op leven en dood’ een understatement is te noemen…

Ryan Goslings vertolking van Driver is subliem. Zijn mimiek is visueel enorm krachtig. De manier waarop hij soms zijn mondhoek krult of glimlacht en bijna zwijgzaam avances maakt naar Irene is fenomenaal. Ook de wijze waarop Carey Mulligan die beantwoordt is overtuigend. De overige casting is eveneens meer dan geslaagd.

Naast de gevoelvolle romantiek in de relatie tussen Driver en Irene, kent de film ook extremere momenten met enkele gewelddadige confrontaties. Op die momenten stroomt het bloed soms rijkelijk, maar dit is functioneel in de verhaallijn. Hierdoor is ‘Drive’ volledig in balans gebleven, het loopt geen moment uit de hand met goedkope shockeffecten en ‘geweld om het geweld’.

De montage is magnifiek, de cameravoering sterk. Snelle actiemomenten en shots met langzame scènes wisselen elkaar af. De dialogen zijn scherp en puntig en de humor is niet uit het oog verloren.

IJzersterk acteren, visueel weergaloos krachtige cinema. ‘Drive’ is imponerend en indringend.

Rob Veerman