Driven to Kill (2009)

Regie: Jeff King | 96 minuten | actie, thriller | Acteurs: Steven Seagal, Dmitry Chepovetsky, Igor Jijikine, Robert Wisden, Inna Korobkina, Zak Santiago, Alexander Rafalski, Yevgeni Lazarev, Laura Mennell, Aleks Paunovic, Ingrid Torrance

‘Driven to Kill’ als titel, ‘They took his daughter. So he’s taking them down’ als tagline. En dan een fotootje van Seagal. Steven Seagal. Met een geladen pistool, een intense blik en een exploderende achtergrond. Wat wil je nou eigenlijk nog meer?

Oké. De plot is dun, de cast staat grotendeels op stand-by en de ontwikkelingen zijn verwaarloosbaar. Een standaard wraakplot waar jaarlijks tientallen films hun budget op leeg schieten; meer dan je uit de samenvatting van het verhaal hierboven kan halen is niet eens nodig. Soms levert dat standaard wraakplot een geslaagde (want meeslepende, donkere) karakterschets op dat maar liefst vier vervolgen en tientallen spin-offs krijgt, wanneer je de onverwoestbare Charles Bronson de bewuste wreker laat portretteren (‘Death Wish’). Of wordt het een verrassend sterke en onbesuisde actiekraker, wanneer bijvoorbeeld Liam Neeson op vergelding uit is (‘Taken’). En soms, soms levert het gewoon een Steven Seagal film op. Wat wil je nou eigenlijk nog meer?

Ah, Steven. Stoïcijnse spierbundel die met één blik alle intensiteit van het complete spectrum aan gezichtsuitdrukkingen ten tonele kan brengen. Onwaarschijnlijke, maar gevierde reïncarnatie van een Boeddhistische lama (zoals in 1997 bekend werd gemaakt door zijn religieuze leider, Zijne Heiligheid Penor Rinpoche). Nonchalante nekkenbreker die geen plot nodig heeft om een film te dragen, of wapens om een tegenstander te vellen. Waar heb je ook nog een coherent verhaal voor nodig, als je een CV als dat van Steven kan overleggen en film na film rond dezelfde karikatuur bouwt? Van debuut ‘Above the Law’ via jaren 90 actie-standaard ‘Under Siege’ naar de ecologisch verantwoorde politieke werken als ‘On Deadly Ground’ en ‘Fire Down Below’, en via ondubbelzinnig getitelde en weinig subtiel geschoten films als ‘Marked For Death’, ‘Out for a Kill’ en ‘Today You Die’ naar de in 2010 uit de komen titel die dan eindelijk de hele lading dekt – ‘Born to Raise Hell’ – Steven stelt nooit teleur. Ook niet in ‘Driven to Kill’. Bak die popcorn. Schreeuw tegen dat schier oneindige legertje Russische slachtoffers, met hun gebroken trots, eer en ledematen. En juich voor die amateur fysiotherapeut en zijn geconcentreerde en onovertroffen meesterschap van de huil-, bid-, lach-, vecht- en toneelkunsten.

Twee sterren om een indicatie te geven van de verhouding tot de gemiddelde (degelijke) actiethriller, vier voor de ongetwijfeld (en terecht) zeer uitgebreide schare fans van de actieheld-met-paardenstaart, en daarom drie voor het totaalplaatje. Drie sterren en een knipoog van The Great One. The Master of Aikido. Lord Steven.

Robert Nijman