Dug’s Special Mission – Dug’s speciale missie (2009)

Regie: Ronaldo Del Carmen | 5 minuten | animatie, korte film | Originele stemmencast: Bob Peterson, Delroy Lindo, Jerome Ranft, Edward Asner, Jordan Nagai

Naast het zichzelf steeds maar weer overtreffen is het toevoegen van extra korte filmpjes aan de dvd- of blu-ray release van een bioscoopfilm een van de fijnste tradities van animatiegigant Pixar. In het geval van ‘Up’ is ‘Dug’s Special Mission’, naast ‘Partly Cloudy’ (‘Plaatselijk bewolkt’), dat in de bioscoop als voorfilmpje vertoond werd, toegevoegd aan de dvd en blu-ray.

De pratende honden mogen dan wel een van de minder geslaagde aspecten van het succesvolle ‘Up’ zijn, ‘Dug’s Special Mission’ heeft wel degelijk toegevoegde waarde. De story supervisor van ‘Up’, Ronnie Del Carmen, nam deze regieklus op zich en doet dat heel verdienstelijk. Het verhaal draait om Dug, de goedmoedige viervoeter die Carl en Russell in ‘Up’ vergezelt. We zien wat hij precies uitvoert in de minuten voor hij de knorrige oude man en de padvinder ontmoet. De drie valse honden Alpha, Beta en Gamma willen van hun “collega” af en geven hem telkens nieuwe opdrachten. Zij hopen daarmee voor eens en voor altijd van het in hun ogen nutteloze dier af te zijn, maar de werkelijkheid is anders… Dug komt er steeds zonder kleer- eh… vachtscheuren af, terwijl de pestkoppen in hun eigen val lopen. Dug blijft echter naïef maar optimistisch proberen een wit voetje te halen bij de in-crowd, waar hij zo graag bij wil horen.

De sfeer van de film doet door het hoge “Wie een kuil graaft voor een ander”-gehalte een beetje denken aan de tekenfilms van Road Runner en Bugs Bunny. Dug is de ideale schoonzoon onder de honden: hij wil graag dat je hem aardig vindt. Wie valt er nu niet voor deze schattige knuffelbare hond? ‘Dug’s Special Mission’ is een prequel op (een deel van) ‘Up’, maar het is aan te raden deze grappige short pas te kijken als je de hoofdfilm gezien hebt.

‘Dug’s Special Mission’ (‘Dug’s speciale missie’) verschijnt woensdag 28 november 2012 op DVD en blu-ray (Pixar Short Film Collection Volume 2).