Duska (2007)

Regie: Jos Stelling | 112 minuten | komedie | Acteurs: Gène Bervoets, Sergei Makovetsky, Sylvia Hoeks

Het idee voor de film kreeg Jos Stelling aan de hand van een ervaring die een Oostenrijkse filmjournalist ooit had. Een kleurrijk figuur streek neer in het bestaan van die journalist, krankzinnige ontwikkelingen volgden. Die gebeurtenis is doorontwikkeld naar de figuur Duska in de gelijknamige film.

De sfeer van de film wordt meteen bij het begin neergezet. Duska wordt geboren in een gammele bus, ergens in de Oekraïne. De eerste minuten zitten al meteen vol met veel subtiele kleine gebaren. Er is nauwelijks dialoog, maar de beeldtaal spreekt als een waterval van woorden voor zich.  Daarna springt het filmverhaal een aantal keren vooruit en terug in de tijd. Zo krijgen wij op een verrassende wijze meer inzicht wie nu eigenlijk die geheimzinnige Duska is die ineens bij Bob in Amsterdam voor de deur staat. Als Bob zich over hem ontfermt, ontvouwt zich subliem een verhaal waarbij weinig wordt gesproken. Als Duska iets antwoordt is het meer als een papagaai die een enkel woord nazegt dat Bob hem leert. Dat leidt tot heerlijke en wonderschone grapjes. Hoe weinig woorden heeft een goed acteur nodig om de situatie voor zich te laten spreken? Het verhaal krijgt daarmee Mini en Maxi-achtige trekjes. Al die kleine gebaren en zinnetjes die wonderwel bij elkaar komen in een magnifiek verteld beeldverhaal met heerlijk amusante ontwikkelingen.

Duska gaat voor Bob zorgen en is voor zijn gastheer het gelukkige, kleine kind. Bob wil echter al snel van hem af en onderneemt daartoe verwoede pogingen die op klassiek humoristische wijze gedoemd lijken te mislukken. Uiteraard kent dit verhaal vele, bijna absurdistische, ontwikkelingen. Om die te weten te komen, moet u echt de film gaan zien, daar zult u geen spijt van krijgen. In de verhaallijn is op diverse momenten ingenieus gebruik gemaakt van de sloop van het bekende Amsterdamse filmtheater Cinerama.

Zowel Gène Bervoets als Bob en Sergei Makovetsky als Duska zetten magnifieke types neer. Gène Bervoets vertolkt zijn rol met verve en speelt zeer ingetogen een fantastische rol, met groot gevoel voor het kleine gebaar. Sergei Makovetsky doet geen moment voor hem onder. Bijna intuïtief speelt hij op het niveau van de bekende Russische clown Popov. Hij heeft weinig woorden nodig om een sterke acteerprestatie neer te zetten. Sylvia Hoeks laat zich in haar rol van de jonge caissière niet onbetuigd en blijft volledig overeind in het spel van deze twee krachtpatsers.  Regisseur Jos Stelling won eerder vier Gouden Kalveren. De film heeft een weldadig rustige en zorgvuldige cameravoering in sfeervolle warme tinten  Een magnifieke, ingetogen donkere komedie. Geen uitzinnige hilarische grappen, veel subtiel gedoseerde tongue in cheek humor. Weinig dialoog, veel sublieme beeldtaal. Visuele grappen vereisen weinig woorden. Een feest van een film. Laat u verrassen!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 4 oktober 2007