E.T.: The Extra-Terrestrial (1982)

Recensie E.T. The Extra Terrestrial CinemagazineRegie: Steven Spielberg | 115 minuten | drama, familie, fantasie, science fiction | Acteurs: Henry Thomas, Dee Wallace-Stone, Drew Barrymore, Robert MacNaughton, Peter Coyote, KC Martel, Sean Frye, C. Thomas Howell, David M. O’Dell, Richard Swingler, Frank Toth, Robert Barton, Michael Darrell, Erika Eleniak

Buitenaardse wezens waren ‘hot’ eind jaren zeventig, begin jaren tachtig. Het bestaan van ruimtewezens werd door Steven Spielberg gevoed met de film ‘Close Encounters of the Third Kind’ (1977), waarna Ridley Scott het filmpubliek de stuipen op het lijf joeg met ‘Alien’ (1979). Waren we net op onze hoede voor buitenaardse wezens, komt Spielberg (weer hij!) met een film waaruit blijkt dat aliens ook heel schattig en lief kunnen zijn: ‘ET: The Extra-Terrestrial’ (1982). Zo vertederend als ET zagen we buitenaardse wezens zelden. De grote ogen, het bolle buikje, de vriendelijke blik. Wellicht dat alleen Pixars ‘Wall-E’ (2008) in de buurt komt. De figuur ET is naar verluidt ontstaan door het voorhoofd en de ogen van Alfred Einstein te plakken op het hoofd van een baby. Klinkt misschien vreemd, maar het wérkt wel! Ook nu nog is ET een iconisch filmfiguur dat nog altijd weet te vertederen. ‘ET Phone Home!’

Het science-fictionavontuur ‘ET: The Extra-Terrestrial’ is er een voor het hele gezin. Over het verhaal kunnen we kort zijn: het eenzame achtjarige jochie Elliott (Henry Thomas) wordt vriendjes met het ruimtewezen dat door zijn soortgenoten is achtergelaten. Aanvankelijk willen ze hun vriendschap geheimhouden – zijn moeder denkt dat hij een denkbeeldig vriendje heeft, maar die blijkt dus hartstikke echt – maar een wonderlijk wezentje als ET kun je niet lang verborgen houden voor de buitenwereld. Al gauw zit dan ook de complete Amerikaanse overheid achter de arme ET aan, omdat ze hem willen onderwerpen aan allerlei wetenschappelijke experimenten. Het filmpubliek is dan al volledig ingepakt door ET, als we hem zien rondlopen in de kleren van Elliotts zusje Gertie (een piepjonge Drew Barrymore) en als hij andere aardse gebruiken onder de knie probeert te krijgen.

Met ‘ET: The Extra Terrestrial’ maakte Steven Spielberg – die zijn hele leven al gefascineerd is door buitenaardse wezens – een ode aan de jeugd. Zelf heeft de filmmaker het kind in hem ook altijd alle ruimte gegeven. Dat de kinderen in zijn film de baas zijn, wordt op diverse manieren duidelijk. Volwassenen worden (op Elliots door Dee Wallace-Stone gespeelde moeder na) niet al te rooskleurig uitgebeeld. Het feit dat het verhaal, dat Spielberg na de opnamen van ‘Raiders of the Lost Ark’ (1981) beschreef aan scenarioschrijfster Melissa Mathison, verteld wordt vanuit het gezichtspunt van kinderen zegt wat dat betreft genoeg. Natuurlijk is het verhaal voorspelbaar en bij vlagen steken de melodramatische momenten de kop op, maar dankzij een stevig tempo en een flinke dosis aanstekelijke humor wordt het nooit sentimenteel. Al moet je wel érg stevig in je schoenen staan wil je niet een keer tot tranen toe geroerd worden door dit aandoenlijke wezentje.

ET is in feite een kleine acteur in een rubberen pak, wiens krassende stemgeluid geproduceerd wordt door Debra Winger en Pat Walsh. Dit buitenaardse figuurtje steelt absoluut de show, al verdienen ook de soms piepjonge menselijke hoofdrolspelers een pluim. Van Henry Thomas hebben we achteraf niet veel meer gehoord, maar dat is niet omdat hij geen kwaliteiten heeft. Hij draagt de complete film zo ongeveer in zijn eentje. Ook Drew Barrymore (hier pas zeven jaar oud) steelt de harten van het publiek. De scènes waarin Gertie aarzelend probeert contact te maken met ET zijn hartverwarmend. Robert MacNaughton als de oudere broer zien we eveneens op momenten de show stelen.

‘ET: The Extra-Terrestrial’ is een heerlijk avontuur dat het kind in ons allemaal aanspreekt. Het verhaal is tijdloos en hartverwarmend. Het innemende buitenaardse wezentje uit deze film zal bij iedereen die hem ooit heeft gezien op het netvlies gebrand blijven. ’n Jeugdklassieker van het zuiverste water!

Bioscooprelease: 2 december 1982
Bioscooprelease: 1 september 2022 (in 2D en IMAX, ter ere van het 40-jarig jubileum)
Blu-ray-release: 24 oktober 2012