Eating Out 4: Drama Camp (2011)

Regie: Q. Allan Brocka | 90 minuten | komedie | Acteurs: Chris Salvatore, Daniel Skelton, Aaron Milo, Lillach Mendelovich, Harmony Santana, Garikayi Mutambirwa, Drew Droege, Michael Serrato, Joel Rush, Marikah Cunningham, Ronnie Kroell, Steven Daigle, Rob Westin, Jesse Archer, Mink Stole, Rebekah Kochan

In 2004 verscheen de eerste film in de reeks gay-gethematiseerde romantische comedy’s genaamd ‘Eating Out’. Enkele jaren later, in 2011, volgde daar zelfs al het vierde deel ‘Eating Out 4: Drama Camp’ op. Daarmee lijkt schrijver en regisseur Q. Allan Brocka niet te stoppen waar het gaat om de luchtige verhalen over ’t wel en wee van enkele homo en hetero jongeren. De ‘Eating Out’ reeks mag vergeleken worden met de ‘American Pie’ films. Al konden deze op meer commercieel succes rekenen dan de films van Q. Allan Brocka. Toch was het eerste deel in 2004 goed genoeg voor verschillende prijzen tijdens het San Francisco International Lesbian & Gay Film Festival.

In ‘Eating Out 4: Drama Camp’ gaan de hoofdrolspelers op kamp in de Amerikaanse bossen. Binnen enkele dagen worden de jongeren opgeleid tot volleerde acteurs onder het regime van de zelfingenomen acteur Dick Dickey (Drew Droege). Jazeker, Dick Dickey. Zack (Chris Salvatore) en Casey (Daniel Skelton) ontdekken dat hun relatie wat bekoeld is. En daarmee liggen verleidingen van andere kampgangers op de loer.

‘Eating Out 4: Drama Camp’ zet in de beginminuten gelijk de toon door te starten met  een – naar ’t schijnt – heftige seksscène. Maar al is dit vierde deel af en toe ‘stout’ te noemen, echt shockerend wordt het volgens de Amerikaanse standaard natuurlijk niet. ‘Eating Out 4: Drama Camp’ doet veel vermoeden en is dan ook meer teasend dan expliciet te noemen. We volgen de jongeren in hun dagelijkse dramalessen van de irritante Dick Dicky. De jongens en meiden krijgen zoenles, spraakles en leren bijvoorbeeld hoe zij dieren moeten uitbeelden. De ietwat tergende scènes worden vervolgens regelmatig afgewisseld met een afgetrainde torso of bloot mannelijk lid op de slaapkamer. Aangezien seks tijdens dit kamp ten stelligste verboden is, kost het de hoofdrolspelers heel wat moeite zich hier aan te houden. Het is ’t hoofdthema in dit ietwat flauwe verhaal.

‘Eating Out 4: Drama Camp’ zal door sommigen aangemerkt worden als romantisch, maar mist qua humor toch echt een zekere basis. De ‘American Pie’ reeks is in die zin uitgesprokener, waar ‘Drama Camp’ net niet melig, grof of hilarisch genoeg is. Maar, eat your heart out waar het de Amerikaanse overacting betreft. Voor iedereen die een over de top film kan waarderen.

Tjeerd Kooistra

‘Eating Out 4: Drama Camp’ verschijnt donderdag 21 februari 2013 op DVD.