Echoes from the Dead – Skumtimmen (2013)

Regie: Daniel Alfredson | 100 minuten | drama | Acteurs: Lena Endre, Tord Peterson, Thomas W. Gabrielsson, Iggy Malmborg, Felix Engström, Martin Alfredson Jofs, Johan Sundberg, Eva Fritjofson, Maria af Malmborg Linnman, Marko Ivkovich,  Magnus Roosmann, Stefan Gödicke, Jan Tiselius, Jessica Liedberg, Ted Åström, Håkon Svensson

In  ‘Echoes from the dead’  keert Julia (Lena Endra, voor het internationale publiek het meest bekend van haar rol van Erika Berger in de originele ‘Millennium’ trilogie) terug naar haar geboortedorp om het huis van haar ouders te verkopen. Haar moeder is overleden en haar vader woont inmiddels in een tehuis. Haar terugkeer brengt nare herinneringen naar boven aan de verdwijning van haar zoontje ruim twintig jaar eerder en de invloed die dit heeft gehad op de band tussen haar en haar vader. Nu ze terug is, probeert haar vader haar er van te overtuigen dat er meer zit achter de verdwijning van haar zoontje. Hij wil samen met haar het mysterie ontrafelen.

‘Echoes from the Dead’ is het soort verhaal dat we inmiddels goed kennen uit de Scandinavische landen; klein stadje in (in dit geval) Zweden wordt geplaagd door een onopgeloste misdaad uit het verleden. En in principe maakt dat niet uit, de Scandinavische landen hebben de laatste jaren bewezen erg goed te zijn in dit genre en hebben vele fijne films en series gemaakt. ‘Echoes from the Dead’ is hierin helaas echter geen uitblinker.

Het begint eigenlijk al verkeerd aan het begin wanneer de slechterik van het stuk binnen een paar minuten tijd zonder aanwijsbare reden achter elkaar drie mannen afschiet. De reden hiervoor wordt nooit echt duidelijk en dat gebrek aan verdieping blijft de hele film parten spelen. De personages blijven erg eendimensionaal en daarom raken zij en hun problemen de kijker nergens echt en raak je dus niet bij de film betrokken.  Dat is niet zozeer aan het acteren te wijten maar meer aan de manier waarop het verhaal verteld wordt. Het verhaal zit niet origineel genoeg in elkaar en er is te weinig ruimte voor de ontwikkeling en de drijfveren van de personages.

Uiteindelijk wordt ‘Echoes from the Dead’ nergens echt interessant of spannend. Deze film is echt niet heel erg slecht maar ook niet zoveel bijzonders. Binnen dit genre zijn vele films gemaakt die meer het bekijken waard zijn.

Sylvia Bakker

DVD-release: 25 maart 2014