Eden (2006)

Regie: Michael Hofmann | 98 minuten | komedie, romantiek |  Acteurs: Josef Ostendorf, Charlotte Roche, Devid Striesow, Max Rüdlinger, Leonie Stepp

Het gezegde luidt dat de liefde van de man door de maag gaat. In deze film gaat de liefde van de vrouw duidelijk ook door de maag. De mooie Eden (Charlotte Roch) en haar dochtertje Leonie (Leonie Stepp) met het syndroom van Down, schuiven wekelijks aan bij de dikke kok Gregor (Josef Ostendorf). Genietend van zijn heerlijke eten, ontstaat een bijzondere relatie tussen Eden en Gregor. De liefde voor het eten gaat in de film zelfs zover, dat het huwelijk van Eden er onder lijdt. Behalve eten vindt er nauwelijks actie plaats in de film, maar toch blijft het boeien. Dit komt met name door het sterke spel van Ostendorf en Roche. Ostendorf is zeer overtuigend als de briljante kok. Als je alle lekkernijen die hij op tafel tovert ziet, loopt het water je langs de mond.

Michael Hofmann heeft het script van deze film geschreven omdat hij de bekende Duitse theateracteur Josef Ostendorf in zijn film wilde hebben. Het probleem voor deze acteur is zijn omvang. Er zijn nauwelijks films waarin zulke dikke mensen een rol toebedeeld krijgen. Hofmann is zelf groot fan van Josef Ostendorf en besloot een film te maken maken, waarbij Ostendorf de hoofdrol zou krijgen. Omdat hij zelf gek is op lekker eten, moest dat een film over een kok worden en niet zomaar een kok, maar een briljante kok.

Op het Internationaal Film Festival Rotterdam won ‘Eden’ de publieksprijs voor grote namen als ‘The Three Burials of Melquiades Estrada’ en ‘Me and You and Everyone We Know’. Voor het publiek in Nederland is dit een geluk, want de vrolijke komedie was anders niet in Nederland uitgebracht.

‘Eden’ is een heerlijke ‘feelgood movie’, zoals ze dat in het Engels zo mooi kunnen zeggen. Met een bizar maar grappig einde loop je blij en met een ongelooflijke trek de zaal uit.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 2 november 2006