Edge of Tomorrow (2014)

Regie: Doug Liman | 114 minuten | actie, science fiction | Acteurs: Tom Cruise, Emily Blunt, Bill Paxton, Laura Pulver, Jeremy Piven, Noah Taylor, Brendan Gleeson, Charlotte Riley, Jonas Armstrong, Madeleine Mantock, Marianne Jean-Baptiste, Tony Way

Tom Cruise heeft de afgelopen jaren weinig echt grote kaskrakers gehad. Zijn laatste grote hit was ‘Mission Impossible: Ghost Protocol’, maar die stamt alweer uit 2011. Vorig jaar moest de sci-fi film ‘Oblivion’ zijn oude successen herleven. De film was prima, scoorde ok maar bracht toch niet het grote succes waar team Cruise op gehoopt had. Er werd gefluisterd dat zijn leeftijd (51 jaar) hem ook parten begon te spelen in combinatie met zijn slechte Scientology imago. Maar de immer optimistische Cruise gaf niet op en besloot samen te werken met regisseur Doug Liman. Liman was eerder verantwoordelijk voor films als ‘Mr. & Mrs. Smith’ en ‘The Bourne Identity’. Het blijkt een gouden zet, want ‘Edge of Tomorrow’ is een knaller van een film.

In de nabije toekomst zorgt een invasie van buitenaardse wezens voor dikke ellende in de wereld. Cruise speelt Cage die als ongetrainde officier middenin een grote veldslag bij Normandië verplicht moet gaan vechten als soldaat. De doodsbange Cage sterft binnen vijf minuten maar wordt wakker op dezelfde dag van zijn dood. Cage beleeft de dag van zijn dood constant opnieuw en sterft dus ook steeds opnieuw. Al gauw ontmoet hij de stoere soldaat Rita die hem begint te trainen. Cage wordt niet alleen sterker, maar komt steeds een stapje dichterbij de werkwijze van de aliens. Samen met Rita zoekt hij naar een manier om deze vijand voorgoed te verslaan.

Voor de filmkenners is het al vrij snel duidelijk dat ‘Edge of Tomorrow’ van flink wat bekende films elementen heeft geleend: ‘Groundhog Day’ en ‘Source Code’ voor het herleven van een dag, ‘Alien(s)’ en ‘Pacific Rim’ voor de militaire gevechtspakken. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar Liman creëert met alle bekende ingrediënten een smakelijk nieuw recept. Zodra Cage op het strand van Normandie landt, zien we een versie van de bekende ‘Saving Private Ryan’ scène maar dan met buitenaardse wezens. En die zijn niet makkelijk te doden. Cage moet misschien wel honderd keer sterven om steeds dat ene beetje informatie te vergaren waardoor hij een stap verder komt. Liman vermijdt saaiheid door de vaart erin te houden en ons steeds een iets andere versie van de dag te laten zien. Ook blijft de film ondanks het herhalingsprincipe goed te volgen. Het enige echte minpunt van ‘Edge of Tomorrow’ is het zwakke einde dat te veel standaard Hollywood is.

Alle acteurs zijn op dreef. Cruise is briljant als Cage en is een genot om naar te kijken wanneer hij als stuntelende soldaat zijn eerste dag beleeft. Hij krijgt het veiligheidsknopje maar niet van zijn machinegeweren af tot grote hilariteit van zijn getrainde collega’s. Cruise draagt de film en speelt een van beste rollen van de afgelopen jaren. Emily Blunt overtuigt als stoere actieheldin met de bijnaam Full Metal Bitch. Brendan Gleeson en Bill Paxton hebben kleine rolletjes maar benutten de tijd om een onuitwisbare indruk te maken als officieren van het leger. Vooral Paxton heeft de grootste lol met zijn drill sergeant-achtige rol.

‘Edge of Tomorrow’ is de film waar Tom Cruise en zijn fans op zaten te wachten. Een script dat ondanks het leentjebuur spelen fris aanvoelt, vette actie heeft en verrassend grappig is. Het zou nog weleens de onverwachte zomerblockbuster van 2014 kunnen worden.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 29 mei 2014
DVD- en blu-ray-release: 22 oktober 2014