Edmond (2005)

Regie: Stuart Gordon | 82 minuten | drama, thriller | Acteurs: William H. Macy, Frances Bay, Rebecca Pidgeon, Joe Mantegna, Denise Richards, Wendy Thompson, Vincent Guastaferro, Ling Bai, Matt Landers, Dulé Hill, Russell Hornsby, Aldis Hodge, Debi Mazar, Mena Suvari, Jeffrey Combs

De vergadering van zakenman Edmond Burke is verzet naar 1:15 de volgende dag. Als reminder duwt zijn secretaresse hem een post-it in de hand met daarop de nieuwe vergadertijd. Hij verlaat het gebouw en onderweg naar huis loopt hij langs de etalage van een waarzegster. Belangstellend kijkt hij naar binnen en ziet dan dat haar huisnummer 115 is. Hij kijkt van de post-it in zijn hand naar het bordje met 115 en ziet in deze overeenkomst een vingerwijzing van het lot.

De waarzegster legt voor hem tarotkaarten. Bij elke nieuwe kaart trekt ze verontrust haar wenkbrauwen nog hoger op, maar ze zegt niets en Edmond Burke vraagt haar een paar keer ongerust wat ze dan ziet waardoor haar gezicht steeds angstiger komt te staan. Plotseling doorbreekt ze haar stilzwijgen met de stellige mededeling dat hij zich niet bevindt waar hij zou moeten zijn.

Edmond besluit na thuiskomst abrupt te breken met zijn vrouw die verbijsterd en woedend is dat hij uit het niets verklaart haar geestelijk en lichamelijk onaantrekkelijk te vinden en dat dit al jaren zo is. Bevrijd van zijn huwelijkse ketenen en met een gevoel herboren te zijn, gaat hij in een bar wat drinken in de hoop eens flink zijn schade in te halen op het gebied van vrouwen en seks. Hij ontmoet daar een man (Joe Mantegna) van wie hij een visitekaartje van een nachtclub krijgt. Dit is het begin van een lange, lange nacht.

Zelfs een minder scenario van David Mamet blijft intrigerend, zoals ook bij ‘Edmond’. De plotwendingen zijn ingenieus, de avonturen bizar en het einde is minimaal verrassend te noemen, maar als geheel is het verhaal te gekunsteld en te afstandelijk en bij vlagen zelfs saai als Edmond in een zoveelste tirade uitbarst om zijn nieuwe levensfilosofie van ultieme geestelijke vrijheid aan de man te brengen.

En dat is jammer, want het acteerspel van met name William Macy is fantastisch. Zijn onderhandelingen met bijvoorbeeld verschillende vertegenwoordigers van de seksindustrie zijn hilarisch en sinister tegelijkertijd. Bij elk bedrag roept hij dat het te duur is en probeert vervolgens af te dingen in deze criminele sfeer wat onvermijdelijk tot gewelddadigheden leidt. Hij wisselt daarbij van onbeholpen wereldvreemd naar idealistisch bevlogen naar ronduit gemeen en weer terug. De andere leden van de cast doen niet voor hem onder en spelen even fraai.

‘Edmond’ geeft een mooi dreigend beeld van de New Yorkse onderwereld en de helletocht die de hoofdpersoon daarin min of meer vrijwillig ondergaat, maar is net te gekunsteld om de kijker volledig te boeien.

Diana Tjin-A Cheong