Een vrije dag (2015)

Regie: Wouter Stoter | 10 minuten | drama, komedie, korte film | Acteurs: Marc Madeleyn, Anemone Valcke

Het is natuurlijk logisch dat er geen harde cijfers zijn omtrent vreemdgaan. Lang niet iedereen durft ervoor uit te komen dat ze niet genoeg hebben aan hun vaste partner en daarom een affaire beginnen. Over het aantal mensen dat er over dénkt om spanning buiten de vaste relatie te zoeken is nóg minder bekend, maar zou dat niet richting de honderd procent gaan? In ‘Een vrije dag’ zien we hoe een getrouwde man van ergens in de veertig zijn stiekeme verlangens waarmaakt.

Erik zit aan de ontbijttafel met zijn drie kinderen. Zijn vrouw is druk in de weer om alles in gereedheid te brengen – broodtrommels, tanden poetsen, het hele riedeltje. Erik is superrelaxed, hij heeft een vrije dag en alle mogelijkheden liggen nog open. Tot zijn vrouw vraagt of hij nu eindelijk eens het gras wil maaien. Erik voelt er niets voor om op zijn vrije dag in het keurslijf geperst te zitten dat zijn status als getrouwde vader in een moderne Vinex-woning nu eenmaal met zich meebrengt en besluit te gaan luieren op het gazon. Dan vangt hij een telefoongesprek in de tuin van de buren op. Hun Franse au pair laat weten dat er hier maar weinig te beleven is en als Erik haar bespiedt tussen de heg, nemen zijn hormonen zijn verstand over.

Regisseur Wouter Stoter maakte eerder het korte drama ‘Aan de overkant’, dat qua setting en uitgangspunt wel wat raakvlakken heeft met deze NTR Kort. ‘Een vrije dag’ is een droogkomische vertelling over een jonge veertiger die zijn eigenwaarde wil vergroten en zichzelf daarmee heerlijk belachelijk maakt. Prima opgebouwd en zeker niet voorspelbaar. Leuke rol van fotomodel Marc Madeleyn die het filmpje praktisch in zijn eentje draagt en daarin slaagt alsof ie nooit anders doet.