Eight Legged Freaks (2002)

Regie: Ellory Elkayem | 99 minuten | actie, horror, komedie, science fiction | Acteurs: David Arquette, Kari Wuhrer, Scarlett Johansson, Scott Terra, Doug E. Doug, Rick Overton, Leon Rippy, Matt Czuchry, Jay Arlen Jones, Eileen Ryan, Riley Smith, Matt Holwick, Jane Edith Wilson, Jack Moore, Roy Gaintner

Films over dieren of monsterachtige creaturen die de bevolking van een stad of dorp bedreigen zijn altijd al populair geweest in Hollywood. Haaien, piranha’s, reusachtige hagedissen, insecten van allerlei aard, ze zijn allemaal het onderwerp geweest van geslaagde en minder geslaagde “monstermovies”. Zoals de titel al doet vermoeden gaat deze film over spinnen, en het zijn geen kleine, onschuldige huisspinnen waarmee de inwoners van het mijndorp Prosperity in aanraking komen. De ellende begint allemaal als een vrachtwagen met een gevaarlijke chemische lading aan boord crasht. Toevalligerwijs woont in de directe nabijheid van de plaats des onheils een “mad scientist” die een spinnenfarm beheert. Nadat de spinnen in contact gekomen zijn met de chemische substantie nemen ze al vrij snel buitenproportionele afmetingen aan en bestaat hun dieet niet langer meer uit insecten, maar uit honden, katten, struisvogels en uiteindelijk ook mensen.

Het verhaal dat ten grondslag ligt aan ‘Eight Legged Freaks’ doet ietwat cheesy en clichématig aan en geeft je al gauw het idee dat je te maken hebt met een slechte B-film. Dit blijkt echter wel mee te vallen. ‘Eight Legged Freaks’ ontpopt zich al vrij snel als een aardige mengelmoes van horror en science fiction, aangevuld met een stevige dosis droge humor. Het grootste pluspunt van deze film zijn de gelikte special effects. De spinnen zien er realistisch en bij vlagen levensecht uit. Met name de reusachtige tarantula en de in de verlaten mijnschachten verscholen moederspin zien er erg mooi uit. De meest uiteenlopende, daadwerkelijk bestaande soorten passeren de revue. De kijker maakt onder meer kennis met zwarte weduwen, tarantula’s en valdeurspinnen (een soort die jaagt vanuit een ondergrondse hinderlaag) op monsterformaat. Een ander sterk punt van deze film is de droge humor. David Arquette heeft al vaker laten zien dat hij uitstekend sullige en grappige personages kan spelen en is dan ook perfect op zijn plaats in deze rolprent. Maar op acteergebied is het vooral Doug E. Doug die de show steelt als de paranoïde radiopiraat Harlan Griffith die heilig gelooft in het bestaan van buitenaardse levensvormen en constant met de meest vreemde en vergezochte samenzweringstheorieën op de proppen komt. De talrijke grappige scènes en dialogen dragen verder bij aan het humoristische karakter van deze film.

Verwacht bij het bekijken van deze rolprent geen diepzinnig en gelaagd verhaal of serieus uitgewerkte karakters. ‘Eight Legged Freaks’ is vooral een pretentieloze popcornfilm die bedoeld is om de kijker te vermaken en verder geen diepere betekenis heeft. Kijkers die echter wel iets zien in een verhaal over reusachtige mensenetende spinnen en houden van een film met goede effecten en veel vaart, kunnen deze film met een gerust hart gaan bekijken.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 15 augustus 2002