El camino (2008)

Regie: Erik S. Weigel | 87 minuten | drama | Acteurs: Leo Fitzpatrick, Elisabeth Moss, Christopher Denham, Wes Studi, Christopher Bartolozzi, Richard Gallagher, Charlotte Hackman, Roxana Haden, Amy Hargreaves, Daren Jackson, Kameron King, Anne Stevens Koloski, Taylor Kowalski, Dori Legg, Becky London

Elliott (Leo Fitzpatrick) zoekt Matthew (Richard Gallagher) op zijn ziekbed op om over hun gedeelde tijd samen te praten. Matthew heeft niet lang meer te leven en wil dat Elliott hem voor de laatste keer met een interview op camera vastlegt, net zoals ze deden toen ze beide nog jong waren. Op de begrafenis van Matthew ontmoet zijn jeugdvriend nog andere mensen die in het leven van Matthew belangrijk zijn geweest en besluiten Elliott, Lily (Elisabeth Moss), de eerdere vriendin van Matthew, en Gray (Christopher Denham) uiteindelijk zijn as naar Mexico te brengen.

‘El Camino’ is een schoolvoorbeeld van coming of age drama. Hier is natuurlijk niks mis mee maar regisseur Erik S. Weigel (die met ‘El Camino’ zijn eerste lange speelfilm maakte) kiest voor een wel hele Amerikaanse aanpak met ‘El Camino’. Tijdens de roadtrip worden de drie jongeren steeds meer bewust van hun eigen problemen om na verloop van tijd ook tot inkeer te kunnen komen. Elliott bracht zijn jeugd vooral door in weeshuizen, Gray heeft zijn zwangere vriendin verlaten en Lily worstelt nog met de relatie die ze met Matthew had en heeft al heel lang geen contact meer met haar moeder gehad. Natuurlijk raken de drie steeds meer gewend aan elkaar en ontstaat er een band tussen hen. Dit is meteen ook het grote probleem van de film, het lukt de mannelijke cast (en misschien dat het script daar ook wel een grote rol bij speelt) niet om echte emotie te tonen. Hierdoor wil ‘El camino’ maar niet beginnen te boeien. Elisabeth Moss (‘Get Him to the Greek’, ‘Did You Hear about the Morgans?’) doet het daarentegen nog best aardig als ex-vriendin van Matthew.

Het feit dat Elliott de hele reis met de camera filmt zorgt voor vele belabberde beelden. De camerastandpunten zijn gewoon niet aantrekkelijk (landschappen die schots en scheef worden getoond) en doen de film nog amateuristischer overkomen dan hij in werkelijkheid is.

Het idee van drie jongeren die met elkaar op reis gaan, elkaar beter leren kennen en allemaal met hun persoonlijke problemen kampen is onmogelijk vernieuwend te noemen. De plot zit dan ook zo vol clichés en is dusdanig uitgekauwd dat het de aandacht maar niet wil grijpen en het slechte acteerwerk doet het inspiratieloze ‘El Camino’ definitief de das om.

Meinte van Egmond