El mariachi (1992)

Regie: Robert Rodriguez | 79 minuten | actie, thriller | Acteurs: Carlos Gallardo, Consuelo Gómez, Peter Marquardt, Reinol Martinez

El Mariachi is een gitaarspeler die in een klein Mexicaans dorpje aankomt, op zoek naar werk. Hij wandelt een bar binnen, maar wordt daar niet aangenomen. Tegelijkertijd komt er een moordenaar aan bij het dorpje. Zijn naam is Azul en hij draagt ook een gitaarkoffer, maar dan vol met wapens. Hij wil de lokale drugsbaron Moco vermoorden. Als de handlangers van Moco op zoek gaan naar de aartsvijand van hun baas, zien ze El Mariachi aan voor Azul. El Mariachi wordt gedwongen te rennen voor zijn leven, zonder dat hij weet waarom. Hij vindt in Domino, de eigenaresse van een lokale bar èn liefje van Moco, zijn enige steun.

Zoals bekend heeft wonderkind Robert Rodriguez deze film voor minder dan zevenduizend dollar gemaakt. Dat dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van de film is het bewijs dat een groot budget niet automatisch hoeft te leiden tot betere films, integendeel zelfs. Rodriguez gebruikte vrienden en de lokale bevolking als acteurs, en veel acteurs spelen verschillende rollen. Nadat ze in één scène doodgeschoten worden, zien we ze later doodleuk terug, maar dan met snor en zonnebril, bijvoorbeeld als chauffeur. Dit is allemaal heel slim gedaan en omdat het een snelle film is, valt het je nauwelijks op, zelfs niet als je er (bij het beluisteren van het commentaar van Rodriguez op de dvd) op gewezen wordt.

Dat de acteurs geen ervaring hebben is geen nadeel. Carlos Gallardo, die El Mariachi speelt, komt hierdoor juist beter over, omdat het lijkt alsof hij echt niet weet wat hem overkomt. Dit klopt ook, want Rodriguez heeft geen van de acteurs het script laten lezen. ‘El Mariachi’ is spannend en heeft voldoende humor. Al is het verhaal wat simpel en zijn de karakters ondiep (er zijn alleen maar good guys en bad guys), is het een genot om naar te kijken. Het enthousiasme waarmee de film gemaakt is, is evident. Je vraagt je af of het eindprodukt hetzelfde zou zijn geweest als Rodriguez had geweten dat deze film door miljoenen mensen, wereldwijd bekeken zou worden. Het was immers zijn bedoeling drie van dit soort films te maken, als oefening, en om het alleen maar op de Spaanstalige videomarkt uit te brengen. Daarom zijn een aantal scènes niet overgedaan en zitten er een aantal fouten in, zoals camera’s die zichtbaar zijn in ramen en chronologische fouten. Maar ondanks dat blijft ‘El Mariachi’ een klein meesterwerkje.

Bioscooprelease: 24 februari 1994