Elle: A Modern Cinderella Tale (2010)

Regie: John Dunson, Sean Dunson | 94 minuten | familie | Acteurs: Sterling Knight, Ashlee Hewitt, Thomas Calabro, Kiely Williams, Katherine Bailess, Tyler Nicole, Emma Winkler, Juliette Hing-Lee, Shawn-Caulin Young, Austin Michael Coleman, Robbie Cox, Marcin Czepek, Sebastian Sadowski-Rogers, Hedo Davis, Lexi DiStefano

‘Elle: A Modern Cinderella Tale’ start een beetje zoals de Disney-sprookjes dat ook kunnen: met een boek waarin de animaties je kennis laten maken met het verhaal. Zo zie je het hoofdpersonage Elle Daniels (Ashlee Hewitt) in stripvorm. In vogelvlucht krijg je een beeld van haar waarna de animatiebeelden overvloeien naar echte filmfragmenten. Hierin laat Elle zien dat ze prima kan zingen en dat haar ogenschijnlijk niets in de weg staat voor een carrière als zangeres. Maar de realiteit is duidelijk anders: het blijkt Elle’s dagdroom te zijn. Haar échte dagelijkse leven bestaat uit stagelopen bij Spunn Records, de platenmaatschappij van oom Allen (Tom Calabro). Daar fungeert Elle als een soort sloofje van de meidenband Sensation. Ze belt diverse radiozenders af om deze popgroep onder de aandacht te brengen. Gelukkig heeft ze een steun en toeverlaat aan collega Kit (Juliette Hing-Lee).

Tot grote ergernis van Kit laat Elle zich behoorlijk koeioneren door leadzangeres Stephanie (Katherine Bailles). Zij zou graag zien dat haar vriendin het zingen weer oppakt en gaat studeren aan de prestigeuze Berklee academie. Elle heeft deze droom abrupt opzij gezet sinds het overlijden van haar ouders. Toch kan ze haar wil om te zingen op een avond niet bedwingen wanneer ze alleen in de muziekstudio is. Het privé concert blijft niet onopgemerkt…

‘Elle: A Modern Cinderella Tale’ is een eenvoudige en luchtige film waarin je dromen najagen de grote moraal is. Het doet hier en daar enigzins denken aan ‘Raise Your Voice’ met Hilary Duff uit 2004, waarin het hoofdpersonage ook graag zangeres wil worden en een academische studie volgt om dit voor elkaar te krijgen. Waar ‘Raise Your Voice’ wel dieper op de achtergronden van de personages ingaat, doet ‘Elle: A Modern Cinderella Tale’ dit te weinig. De filmmakers lijken alles wat maar enigszins naar drama neigt, met een grote suikerlaag te hebben bedekt.

Het feit dat Elle haar ouders heeft verloren, doet je als kijker vrijwel niets, omdat je het hoofdpersonage niet hebt gezien in gelukkiger tijden. Ashlee Hewitt overtuigt wel als bescheiden stagiaire met een aardige zangstem. Qua zangstijl heeft Hewitt iets weg van Jewel. Naast het zingen van brave liedjes laat de actrice ook tenenkrommende komisch bedoelde momenten zien wanneer ze zich voordoet als de Britse popster Kandi Kane. Maar Hewitts collega’s Katherine Bailles en Kiely Williams hebben de vermakelijkste rollen van ‘Elle: A Modern Cinderella Tale’.

Bailles is een heerlijk dom serpent als de frontvrouw van Sensation, met rare trekjes en dito pasjes. De wijze waarop ze met haar bandleden een kamer verlaat en hoe ze inzingt is grappig. Williams vult het bitchgehalte aan als Kandi Kane, de nieuwe aanwinst van Spunn Records die meer bekend staat als een muzikale stoeipoes dan een goede zangeres. Kandi en Stephanie slaan beiden de handen ineen om Elle goed dwars te zitten. Juliette Hing-Lee heeft als Kit haar leukste momenten wanneer ze Ty te woord staat terwijl Elle onder haar bureau ligt én als ze samen met koffiebarmedewerker Andy (Shawn-Caulin Young) een plan van aanpak doorspreekt.

Van de mannelijke cast is acteur Young degene die al de humor op zich neemt met flink wat overdreven mimiek en gedrag als de sullige Andy. De filmmakers gooien acteur Sterling Knight in de strijd om de harten van de tienermeisjes sneller laten slaan als popster Ty Parker. Jammer dat Knight veel moet leunen op zijn looks, de nodige charisma ontbreekt bij hem. De makers hadden een betere zet kunnen doen met bijvoorbeeld Justin Bieber te casten – als ie had gewild tenminste…

Knights collega Thomas Calabro zal vooral bij de oudere kijkers vertrouwd zijn door zijn rol als de geniepige Dr. Michael Mancini uit de tv-serie “Melrose Place”. De voormalige soapster laat zich in ‘Elle: A Modern Cinderella Tale’ van een mildere kant zien. Het is weliswaar niet zijn sterkste punt, maar Calabro doet het desondanks nog aardig als surrogaat papa. Leuk om te zien is hoe hij Ty overhaalt om een duet te doen met Kandi Kane.

‘Elle: A Modern Cinderella Tale’ is een film waarbij vooral jonge meisjes plezier aan zullen beleven. De film bevat leuke popliedjes, de cast is vlot en beschikt over genoeg zwijmelmateriaal voor deze doelgroep. Hiermee redt de film het echter niet bij de oudere kijkers. Hiervoor is het verhaal te simpel en personages te karikaturaal. ‘Elle: A Modern Cinderella Tale’ is een vrij onbeduidende B-film. Bovendien zijn er wel betere filmvarianten gemaakt van het Assepoester-sprookje.

Ans Wijngaarden