Elle l’adore (2014)

Regie: Jeanne Herry | 105 minuten | komedie, drama, thriller | Acteurs: Sandrine Kiberlain, Laurent Lafitte, Pascal Demolon, Olivia Côte, Nicolas Bridet, Sébastien Knafo, Muriel Mayette, Benjamin Lavernhe, Lou Lesage, Hélène Alexandridis, Michèle Moretti, Sarah-Megan Allouch-Mainier, Jolan Maffi

In ‘Elle l’adore’ van debuterend regisseur Jeanne Herry zien we een uitblinkende Sandrine Kiberlain. Zij speelt Muriel Bayen, een gescheiden moeder met twee kinderen, werkzaam als schoonheidsspecialiste. Muriel is ook een fantast. Sommige verhalen die ze opdist, moeten met een hele grote korrel zout worden genomen. Daarnaast is Muriel al twintig jaar de grootste fan van zanger Vincent Lacroix (overtuigende rol van la Comédie Francaise-acteur Laurent Lafitte). Als haar idool ’s nachts ineens aan haar deur staat en haar vraagt om hem bij een delicate kwestie te helpen, kan ze dat natuurlijk niet weigeren.

Muriel krijgt uitgelegd wat te doen, maar omdat de dingen niet geheel verlopen zoals vooraf gepland door Vincent, blijft hij verdacht bij de politie. Deze draagt Muriel op een tijdje uit zijn buurt te blijven, maar het onderzoeksteam komt haar toch op het spoor. Na een ondervraging wordt Muriel in hechtenis genomen. Ze vertelt haar advocaat de ware toedracht, maar deze denkt dat hij weer een sprookje op zijn mouw gespeld krijgt. Hij geeft haar het advies gewoon ‘normaal’ te vertellen wat er gebeurd is.

Muriel wordt door de politie het vuur na aan de schenen gelegd, maar ze blijft –heel overtuigend – trouw aan haar verhaal. Als de huishoudster van Vincent, Arlette (Muriel Mayette-Holz) zich ook in de strijd mengt met haar eigen verklaring, lijken Muriel en Vincent de dans te ontspringen….

‘Elle l’adore’ is een originele misdaadthriller alsmede een ongewoon liefdesverhaal. Hoe ver gaat de fan om haar idool te bekoren? Een groot deel van het verhaal richt zich op het ontwarren van de verklaringen door het uitstekende politieduo, Antoine (Pascal Demoion) en Coline (Olivia Côte). Dat zij ook een relatie hebben, blijkt bepalend voor de verrassende afloop.

Alle rollen in ‘Elle l’adore’ worden vakkundig ingevuld, met natuurlijk een speciale vermelding voor de hoofdrolspelers. Maar ook Demoion heeft een ‘screen presence’ die er niet om liegt. Let vooral op de scène waarop hij Muriel tijdens het verhoor probeert te laten zien hoe lang 44 seconden eigenlijk kunnen duren…

Deze aparte vertelling van een ‘eerlijk duurt het langst’-verhaal is zeer genietbaar. Een intrigerende film, genomineerd voor twee Césars (beste debuut en beste actrice). Benieuwd wat deze debuterende regisseur, dochter van zanger Julien Clerc en actrice Miou-Miou, nog meer voor ons in petto heeft.

Ruud Stift

VOD-release: 29 september 2015
DVD-release: 29 september 2015