Emma’s Chance (2016)

Regie: Anna Elizabeth James | 89 minuten | drama, familie, sport | Acteurs: Greer Grammer, Joey Lawrence, Missi Pyle, Jennifer Taylor, Ryan McCartan, Lia Marie Johnson, Amber Frank, Shanna Strong, Norma Michaels, Anthony Crivello, Lindsay Lamb, Kate Rachesky, Tracy Nelson, Timothy Guest, Annalisa Cochrane, Ayumi Iizuka, Veronica Powers

De Red Bucket Equine Rescue in Chino Hills, Californië is een organisatie die zich sinds 2008 inzet om verwaarloosde, getraumatiseerde en sterk ondervoede paarden te redden en een nieuwe kans te geven. Oprichtster Susan Peirce streeft er naar de paarden het vertrouwen in de mensheid terug te geven en veilige, liefdevolle duurzame behuizing voor hen te vinden. Familiefilm ‘Emma’s Chance’ gaat over dit goede doel en verbindt daar een braaf verhaaltje aan over een jong meisje dat een taakstraf moet uitvoeren bij de ranch.

Emma (Greer Grammer, dochter van Kelsey) is een lief meisje van een jaar of zestien, dat nog nooit ergens voor problemen heeft gezorgd. De band met haar moeder is goed en op school werkt ze hard en haalt ze goede cijfers. Na een klassenuitje wordt ze door haar klasgenoten overgehaald om met hen mee te gaan in plaats van te wachten op haar moeder die haar zou oppikken. Bij de Bucket Equine Rescue ranch klimt Emma over het hek. Ze heeft hier geen kwade bedoelingen mee, eigenlijk probeert ze alleen een klasgenoot terug te halen die die uitdaging aan is gegaan om tien seconden op een paard te blijven zitten, maar Emma wordt gesnapt door de politie. Omdat ze haar vrienden niet wil verlinken, draait Emma alleen voor de straf op. Ze moet voor onbepaalde tijd drie dagen per week na schooltijd aan de bak bij de ranch voor alle voorhanden liggende klussen. Als ze zich daar van haar beste kant laat zien, zal het zijn of de overtreding niet heeft plaats gevonden.

Wat volgt is een voorspelbaar, maar aardig in beeld gebracht verhaal over de band die Emma krijgt met het personeel en met name één speciaal paard, dat – hoe kan het ook anders – een probleemgeval is. Denk ‘Free Willy’ maar dan met een keurig tienermeisje in plaats van een rebels joch en een getraumatiseerd paard in plaats van een orka. Niet grensverleggend, beslist niet opzienbarend in cinematografisch opzicht noch een doorbraak voor één van de jonge acteurs (Missi Pyle in de rol van ranch-eigenaresse Susan Peirce is het meest bekende gezicht), hoe overtuigend onschuldig Greer Grammer ook is. Maar dat betekent niet dat je ‘Emma’s Chance’ over moet slaan. Voor de doelgroep – met name paardenliefhebbers, maar waarschijnlijk tienermeisjes in het algemeen – is het een effectieve film, waarin geen onvertogen woord valt en waar je dus met het hele gezin naar kunt kijken. En je steekt er nog iets van op ook.

‘Emma’s Chance’ verschijnt woensdag 10 augustus 2016 op DVD en is vanaf donderdag 14 juli 2016 beschikbaar op VOD.