Empire State (2013)

Regie: Dito Montiel | 90 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Liam Hemsworth, Michael Angarano, Dwayne Johnson, Paul Ben-Victor, Jerry Ferrara, Greg Vrotsos, Michael Rispoli, Emma Roberts, Nikki Reed, Wayne Pére, Craig Leydecker, Shenae Grimes, Sharon Angela, Chris Diamantopoulos, Lucky Johnson, James Ransone, Gia Mantegna, Roger Guenveur Smith, Manoli Ioannidis

‘Empire State’ is een opmerkelijke film. Opmerkelijk omdat je een bizarre bankoverval ziet die schijnbaar echt op de getoonde manier is verlopen. Helaas is deze film ook opmerkelijk omdat het ondanks dit sterke bronmateriaal erg vlak is geworden. Zonde, want hier had veel meer ingezeten!

In ‘Empire State’ draait het om Chris Argitakos (Liam Hemsworth). Zijn louche vriend Eddie (Michael Angarano) trekt hem steeds verder de ellende in, terwijl Chris een zo eerlijk mogelijk bestaan probeert op te bouwen. Als Argitakos een baantje als bewaker weet te scoren, ontdekt hij dat hij vrij gemakkelijk heel veel geld kan stelen. Onopgemerkt meent hij. Helaas voor hem wordt hij in de gaten gehouden door een kamerbrede rechercheur (Dwayne Johnson). Uiteindelijk jat Chris meer dan vijftien miljoen dollar uit de kluis die hij moet bewaken.

De manier waarop de antiheld dat geldbedrag meeneemt is opmerkelijk. Het gaat wel erg gemakkelijk. Ook de argeloze manier waarop zoveel geld zo laks bewaakt werd, is schokkend. Het bronmateriaal is erg sterk. Helaas slaagt Dito Montiel er niet in om een spetterende film in te blikken. Deze regisseur is van de zesjesmentaliteit. Zijn films zijn niet slecht, maar ook nergens echt goed. In het verleden blikte hij ‘A Guide to Recognizing Your Saints’, ‘Fighting’ en ‘The Son Of No One’ in. Ondanks de aanwezigheid van topacteurs als Al Pacino en Terrence Howard waren deze films nooit echte toppers.

‘Empire State’- zonder de crème de la crème van Hollywood –  is een droog vertelde film zonder uitschieters. Het spel van de cast is vrij vlak. Alleen Angarano valt in positieve zin op, omdat hij zijn personage als een onbetrouwbaar en ongeleid projectiel neerzet. Je voelt gewoon dat deze gast niet oud wordt. Angarano zet Eddie neer als een ietwat tragische en overmoedige loser die zich groter voordoet dan hij werkelijk is. Ook Johnson valt op, omdat hij zijn altijd vriendelijk lachende personage vrij dik aanzet en daardoor voor een komische nooit zorgt.

Hemsworth is vrij vlak. Dat ligt aan zijn rol. Chris is nu eenmaal een vrij brave borst, maar hier had meer ingezeten. Ook het verhaalverloop laat te wensen over. ‘Empire State’ is traag en vrij statisch. Verwacht geen spectaculaire special effects of een flitsende cameravoering. Aardige zondagmiddagfilm.

Bioscooprelease: 26 september 2013
DVD-release: 19 maart 2014