En soap – A Soap (2006)

Regie: Pernille Fischer Christensen | 104 minuten | komedie| Acteurs: David Dencik, Trine Dyrholm, Frank Thiel, Elsebeth Steentoft, Christian Tafdrup, Pauli Ryberg, Christian Mosbæk, Jakob Ulrik Lohmann, Claes Bang, Joan Bentsen, Tom Hale, Laura Kamis Wrang, Camilla Søeberg

De Deense tragikomedie ‘En Soap’ heeft die titel niets voor niets gekregen. Het verhaal bevat genoeg drama om een heel soapseizoen mee te vullen: van zelfmoordpoging en familieruzie tot alles daartussen in. Daarnaast doet transseksueel Veronica niets liever dan samen met haar hondje de dagelijkse soaps bekijken. Maar ook in de vorm is die titel terug te vinden: ‘En Soap’ is verdeeld over meerdere hoofdstukjes, waarbij een verteller aan het eind van ieder hoofdstukje de boel nog eens samenvat en zich hardop afvraagt hoe het allemaal zal gaan aflopen.

Verder heeft dit debuut van regisseuse Pernille Fischer Christensen gelukkig weinig met soap te maken. Om te beginnen zijn de hoofdpersonen daar veel te realistisch voor. Charlotte is een door de liefde teleurgestelde jonge vrouw die haar verdriet verstopt achter cynisme en ongebreidelde seksuele avonturen. Transseksueel Veronica (een geweldige David Dencik) lijkt in niets op de drag queens die meestal in dergelijke films opduiken. Veronica is een lief en onzeker meisje met veel te brede schouders. Ook heeft ze geen poedelpruik maar een sportief model dat met een enkel haarklemmetje ook nog eens praktisch is.

Even realistisch als die personages is hun onderlinge verhouding. Met een scherp oog voor detail en in een stijl die zwaar op Dogme leunt, laat regisseuse Pernille Fischer Christensen zien hoe de twee elkaar langzaam vinden in hun strijd tegen eenzaamheid en afwijzing. Daarbij leren ze hoe ze zich beter kunnen wapenen tegen hun geliefden (respectievelijk ex-echtgenoot en moeder) en hoe ze meer zelfrespect kunnen vergaren. Die moeizame strijd zorgt voor heel wat ontroerende scènes, ook al omdat onze heldinnen van het zeldzame soort zijn dat zelden klaagt maar in alle stilte incasseert.

Het enige wat je op ‘En Soap’ kunt aanmerken is dat er te weinig beweging zit in het verhaal. Steeds weer volgen dezelfde elementen elkaar op: aantrekking en afstoting, ruzie en verzoening, belediging en excuus. Daarbij is het opmerkelijk dat deze film wordt geafficheerd als komedie, terwijl de dramatische elementen de overhand hebben. Dat neemt niet weg dat Pernille Fischer Christensen met ‘En Soap’ een ontroerende en warm menselijke film heeft gemaakt, die op een arty manier wel iets wegheeft van ‘As Good as it Gets’. Van Trier, Vinterberg en Bier hebben er een geduchte concurrente bij.

Bioscooprelease: 18 januari 2007