Endless Love (2014)

Regie: Shana Feste | 105 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Alex Pettyfer, Gabriella Wilde, Bruce Greenwood, Joely Richardson, Robert Patrick, Rhys Wakefield, Dayo Okeniyi, Emma Rigby, Anna Enger, Fabianne Therese, Mike Bland, Jake Schultz, Jeff Pope, Zechariah Pierce, Ryan Lewis, Dan Triandiflou

Two hearts, two hearts that beat as one. Our lives have just begun. Forever, I’ll hold you close in my arms, I can’t resist your charms. Groeide je op in de jaren tachtig, dan zullen deze woorden uit het duet van Diana Ross en Lionel Richie je ongetwijfeld bekend in de oren klinken. De ballad was goed voor een Oscarnominatie en was dan ook een van de weinig echt positieve dingen aan de tienerzwijmelfilm ‘Endless Love’ van Franco Zeffirelli. Dat en het feit dat het zorgde voor Tom Cruise’s speelfilmdebuut natuurlijk. In 2014 kwam een remake van ‘Endless Love’ uit, of liever, een nieuwe adaptatie van het boek van Scott Spencer. Liefhebbers van die roman zullen ook nu bedrogen uitkomen: net als in 1981 is het scenario losjes gebaseerd op het boek en ligt de nadruk meer op de romantiek en het drama en minder op de psychologie.

De zeventienjarige Jade Butterfield (voormalig fotomodel Gabriella Wilde) heeft net haar highschooldiploma op zak. De laatste jaren van haar schoolloopbaan heeft ze vanwege een ingrijpende familiegebeurtenis in een behoorlijk sociaal isolement doorgebracht. Hierdoor gaan de cijfers op haar eindlijst weliswaar alle verwachtingen te boven, maar heeft ze niemand om haar Yearbook te laten tekenen. Tijdens een etentje in een luxueus restaurant met haar ouders en broer ontmoet ze David (Alex Pettyfer, toevallig eveneens een voormalig fotomodel, maar bekender van zijn rollen in ‘Stormbreaker’, ‘I Am Number Four’ en ‘Magic Mike’), die daar samen met zijn vriend werkt als parkeerservice chauffeur. Ze kent David wel van school, maar wat ze niet weet is dat de jongen al tijden een oogje op haar blijkt te hebben. Niet zo vreemd, want Jade is van zo’n adembenemende schoonheid dat het ongeloofwaardig is dat de rest van de school haar als een muurbloempje beschouwt. David weet haar over te halen een ritje met hem en zijn kameraad te maken en de vonk die overspringt is nog net niet visueel.

Natuurlijk maakt David niet alleen een eerste, maar ook een tweede slechte indruk bij Jades extreem beschermend ingestelde vader Hugh (Bruce Greenwood). De rest van de familie, Jades oudere broer Keith (Rhys Wakefield) en moeder Anne (Joely Richardson), lopen echter direct met hem weg. Wat  de rest van de Butterfields in David aantrekt – zijn verkondiging dat liefde belangrijker is dan een carrière – is precies dat wat Hugh in hem afstoot. Het duurt niet lang of Jade en David zijn onafscheidelijk. De jonggeliefden vertrouwen elkaar hun diepste gevoelens toe, maar Jade verzuimt haar aanstaande vertrek in verband met een stageplaats, een belangrijke stap voorwaarts in haar toekomstige carrière als dokter, te noemen. Hugh ziet met argusogen de grip op zijn dochters leven verzwakken, maar hij zou niet de ambitieuze controlfreak zijn die hij is, als hij daar geen stokje voor zou steken. De boel escaleert enorm tijdens een familievakantie en er komt zelfs politie en een rechterlijke uitspraak aan te pas om David bij Jade uit de buurt te houden.

Regisseur Shana Feste weet precies hoe ze haar cast op hun voordeligst uit moet laten komen. Hoewel zowel Pettyfer als Wilde veel ouder zijn dan de net-scholieren-af die ze moeten vertolken, komt hun tienerliefde – of liever -obsessie overtuigend over. Er zindert daadwerkelijk iets in de lucht als ze bij elkaar zijn. De film wordt sowieso geholpen door de sterke cast. Greenwood is op dreef als strenge vader die ze naarmate de film vordert allemaal niet meer op een rijtje lijkt te hebben en Joely Richardson maakt ook indruk als de uitgebluste moeder, die na een zware tijd nog altijd in staat is lief te hebben en het goede in de mens te zien. Tenslotte speelt Robert Patrick een fijne rol als Davids vader. Zo’n vader wens je iedereen toe! Voor het spannende of originele verhaal hoef je ‘Endless Love’ niet te kijken, maar als je zin hebt in een romantische film vol mooie mensen, die ook nog eens behoorlijk kunnen acteren en erin slagen je mee te krijgen in hun queeste om bij elkaar te blijven, dan is de 2014-versie van ‘Endless Love’ geen slechte keuze.

Bioscooprelease: 20 maart 2014
DVD- en blu-ray-release: 15 oktober 2014