Ensemble, c’est tout (2007)

Regie: Claude Berri | 98 minuten | drama, romantiek | Acteurs : Audrey Tautou, Guillaume Canet, Laurent Stocker, Françoise Bertin, Alain Sachs, Firmine Richard, Béatrice Michel, Kahena Saighi, Hélène Surgère, Alain Stern, Halima Guizani, Juliette Arnaud, Danièle Lebrun, Li-Ting Huan, Madeleine Cofano, Pierre Gérald, Michel Dubois, Sandrine Mazéas, Raymond Aquaviva, Magalie Madison, Marie-Christine Vicente, Philippe van Eeckhout, Jacques Ciron, Marie-France Mignal, Bernard Dhéran, Nicky Marbot, Séverine Vincent, Jean-François Kopf, Roger Dumas

Hoewel de Franse regisseur Claude Berri een aanzienlijke staat van dienst heeft, worden zijn films maar zelden in Nederland vertoond. Zelfs het schitterende duo ‘Jean de Florette’/’Manon des Sources’, vervolgfilms naar de Provençaalse romans van Marcel Pagnol, kreeg hier geen release. Met ‘Ensemble c’est tout’ is eindelijk weer eens een film van Berri in Nederland te bewonderen, wellicht vanwege de aanwezigheid van de populaire Audrey ‘Amelie’ Tautou.

Tautou speelt in ‘Ensemble c’est tout’ de rol van Camille, een anorectische schoonmaakster die in een soort rommelhok woont binnen een groot appartementencomplex. Op een dag maakt zij kennis met een wat beter gesitueerde medehuurder, de uit een aristocratische familie afkomstige Philibert. Via hem leert ze dan weer de jonge kok Franck kennen, en diens grootmoeder, die in verzorgingshuis ‘Le Temps Retrouvé’ is beland na een attaque.

Vooral in het begin lijkt ‘Ensemble c’est tout’ iets te willen zeggen over armoe en ontbering in hedendaags Europa. Wie schoonmaakster Camille opgerold en verkleumd ziet liggen in haar kleine Parijse appartement, zal onwillekeurig melodieën uit La Bohème horen opborrelen. Helaas verandert de film al snel van thema. In plaats van een politiek geëngageerde film of een Pucciniaans melodrama krijgen we een romantische feelgood movie, die vooral wil laten zien dat een mens zich nooit mag laten leiden door bindingsangst. Tegen die boodschap valt natuurlijk niet veel in te brengen, behalve dan dat we haar al zo vaak hebben gehoord.

Het is ook niet de enige boodschap. Hoewel de personages aanvankelijk heel alledaags lijken, hebben ze alle drie verborgen talenten. Schoonmaakster Camille is eigenlijk een talentvol tekenares, kok Franck is zeker goed genoeg voor een eigen restaurant terwijl stotteraar, aristocraat en ansichtkaartverkoper Philibert een carrière als standup-comedian overweegt. Nog benieuwd hoe dat gaat aflopen? De boodschap lijkt duidelijk: een mens kan alles bereiken in zijn leven als hij maar echt wil. Ook deze boodschap hebben we al vaker gehoord, maar dan meestal in hapklare Hollywoodfilms.

Ondanks al die boodschappen is ‘Ensemble c’est tout’ een wat zouteloze en vrijblijvende film geworden, die nooit echt irriteert maar die ook weinig heeft te bieden. Tautou acteert voor de verandering eens redelijk en de film kent wat sarcastische humor, al is daar op het einde niet veel meer van over. Zo is het uitgerekend déze film van Berri die niet geëxporteerd had hoeven worden. Vakkundig gemaakt en niet onplezierig van toon, maar toch vooral overbodig.

Bioscooprelease: 19 juli 2007