Enter the Dragon (1973)

Regie: Robert Clouse | 99 minuten | actie, thriller | Acteurs:  Bruce Lee, John Saxon, Kien Shih, Ahna Capri, Angela Mao, Jim Kelly, Robert Wall, Bolo Yeung, Betty Chung, Geoffrey Weeks, Peter Archer, Lee Yan Ho, Marlene Clark, Allan Kent, William Keller

Bruce Lee werd geboren als zoon van Chinese immigranten in 1940 in San Francisco en verhuisde op vijfjarige leeftijd naar Hong Kong. Als tiener begon hij naast zijn school en danslessen martial arts te studeren. Hij bleek niet alleen over een zeer atletisch lichaam, maar ook over een bovengemiddeld talent te beschikken. Hij kwam echter regelmatig in de problemen op straat en zijn ouders besloten hem terug te sturen naar Amerika, zijn geboorteland. Hij werkte eerst in een restaurant van een familielid alvorens hij filosofie ging studeren aan de universiteit, ondertussen spendeerde hij bijna al zijn vrije tijd aan het perfectioneren van zijn kungfu-techniek. Halverwege de jaren 60 opende hij zijn eerste kungfuschool en had veel succes. De zaken liepen goed en Lee opende nog een school. Op martial-arts conventies gaf hij vertoningen en werd op die manier opgemerkt door een tv-producer. Hij kreeg de rol van Kato, de sidekick van “The Green Hornet”, een superheld gebaseerd op een comic. De show was een succes, maar werd vreemd genoeg al na één seizoen geannuleerd. Lee had echter naam gemaakt en opende een derde kungfu-school en begon ook bekende acteurs als Steve McQueen en James Coburn te trainen. Hij ontwikkelde ook zijn eigen martial arts-techniek, het Jeet Kune Do. Het acteren trok hem toch en bij gebrek aan succes in Hollywood besloot hij terug te keren naar Hong Kong. Daar kwam hij in contact met producer Raymond Chow en samen maakten ze ‘The Big Boss’, wat een enorme hit werd in China. Daarna maakten ze nog een aantal films zoals ‘Fist of Fury’ en ‘Way of the Dragon’ die van Bruce Lee een absolute superster maakten. In Hollywood was zijn populariteit ook niet onopgemerkt gebleven en er werd besloten een film te maken met Lee, ook geschikt voor Amerikaans publiek, dus Engels gesproken en ook met een aantal westerse acteurs. Dit werd ‘Enter the Dragon’ en deze film zou Lee’s definitieve doorbraak in Hollywood moeten betekenen. Helaas, Bruce Lee overleed onder mysterieuze omstandigheden, slechts 32 jaar oud en ironisch genoeg maar een paar weken voor de wereldpremière van ‘Enter the Dragon’.

In ‘Enter the Dragon’ speelt Bruce Lee een jonge Shaolin-monnik die door de Britse regering gerekruteerd wordt om te infiltreren op een eiland waar Han, de schurk in dit verhaal, mensen laat verdwijnen en verdacht wordt van grootschalige drugshandel. Han heeft op dit eiland een martial arts-toernooi georganiseerd en Lee (zo heet het karakter van Bruce Lee) gaat naar het eiland met de bedoeling bewijsmateriaal te verzamelen voor de arrestatie van Han. Als Lee vlak voor vertrek te horen krijgt dat Han ook indirect verantwoordelijk is voor de dood van Lee’s zuster, zweert hij wraak. Daarnaast is Han ook nog een voormalige Shaolin-monnik die nu door zijn criminele handelingen een afvallige is geworden en daarvoor berispt moet worden.

Niet echt een bijster origineel verhaal dus, zoals elke Bruce Lee film niet kan bogen op een fantastisch script, maar dat maakt allemaal niet uit. In Bruce Lee films gaat het maar om één ding en dat zijn de fantastische vechtpartijen. Vergeet Jean Claude van Damme, Steven Seagal en Chuck Norris, Bruce Lee was en is de grootste en beste van allemaal. Jet Li komt een beetje bij hem in de buurt, maar die mist ontegenzeggelijk het charisma van Lee.

De techniek en kracht van Lee, gecombineerd met zijn verbazingwekkende snelheid komen bijna buitenaards over. De vechtscènes in ‘Enter the Dragon’ zijn beter gechoreografeerd dan in zijn vorige films en zien er verbluffend gestileerd uit, zeker als je bedenkt dat deze film in 1973 is opgenomen, ver voor het ‘Matrix’- en ‘Crouching Tiger Hidden Dragon’-kungfu tijdperk met digitale technieken en onzichtbare kabels. Vooral de scène in de grot waar Lee, deels in slowmotion, een paar dozijn schurken afstraft is fenomenaal.

De karakters in de film zijn verder allemaal erg eendimensionaal, ze zijn goed of slecht, het acteerwerk in het algemeen is vrij matig (ook dat van Lee), en het script is niet echt geweldig, maar dat mag de pret echter allemaal niet drukken, het enige waar het om gaat is de tentoonspreiding van Lee’s formidabele kracht, techniek en snelheid en wat dat betreft kom je als kijker ruimschoots aan je trekken.

‘Enter the Dragon’ was wereldwijd een enorm succes en de vraag dringt zich natuurlijk op hoe groot Bruce Lee had kunnen worden. Een irreële vraag natuurlijk, zeker als je bedenkt dat Bruce Lee eigenlijk al bij de allergrootsten hoort, zijn nalatenschap heeft hem voorgoed onsterfelijk gemaakt en hij zal eeuwig herinnerd moeten worden als de grootste vechtkunstenaar aller tijden.

Hendrik Dijkhuis