Entourage (2015)

Regie: Doug Ellin | 104 minuten | komedie | Acteurs: Kevin Connolly, Adrian Grenier, Kevin Dillon, Jerry Ferrara, Jeremy Piven, Emmanuelle Chriqui, Perrey Reeves, Rex Lee, Debi Mazar, Rhys Coiro, Constance Zimmer, Haley Joel Osment, Ronda Rousey, Scott Mescudi, Alan Dale, Emily Ratajkowski, Billy Bob Thornton, Nina Agdal, Lucas Ellin, Piers Morgan, Bob Saget, Jon Favreau, Mike Tyson, Pharrell Williams, Liam Neeson, Ed O’Neill, Kelsey Grammer, Chad Lowe, Mark Wahlberg, David Spade, Jessica Alba, Common, Armie Hammer, Judy Greer, Tom Brady, George Takei

In de langlopende HBO-serie “Entourage” (2004-2011) maakten we kennis met de vriendenkring van de aantrekkelijke Hollywoodster Vincent Chase (Adrian Grenier). Die entourage bestond uit zijn lichtelijk afgeleefde halfbroer Johnny, manager en boezemvriend Eric Murphy en chauffeur annex klusjesman Turtle. ‘Entourage’ was zo ongeveer het mannelijk antwoord op “Sex and the City”. De serie was komisch en sexy, volop drank, drugs en ander plezierig spul. En volop cameo-optredens, van topsporters,  Hollywoodsterren, rockmuzikanten en Bono.

Vier jaar na de laatste aflevering verscheen de lang aangekondigde speelfilm. En het is hier dat we afscheid nemen van de lezers die de serie niet kennen, aangezien die nooit de charme van deze speelfilm zullen begrijpen. Die moeten maar snel de serie bekijken, daarna mogen ze verder lezen.

Voor degenen die bekend zijn met de serie, is de speelfilm ‘Entourage’ een klein feestje. Niet alleen zien we onze vaste vriendengroep terug, ook ontmoeten we al die personages die de serie tot zo’n succes maakten. Met als belangrijkste natuurlijk de vuilbekkende, oversekste, immer opgewonden joodse agent Ari Gold. Maar we zien ook geliefde figuren terug als Melissa Gold, Dana Gordon, Sloan, Shauna, Lloyd en de übercharismatische machoregisseur Billy Walsh. Zelfs de cameo’s kennen we van weleer, met onder meer Mark Wahlberg en Gary Busey. Alleen Ari’s goedlachse dochter Sarah moeten we missen.

Qua verhaal grijpt de speelfilm terug op de flinterdunne plotjes van de serie. Vince heeft weer eens een filmproject maar onwillige geldschieters dreigen af te haken. Intussen maakt Johnny zijn zoveelste comeback, heeft Turtle een oogje op een vechtsportkampioene en gaat Eric het voor de 376e keer proberen met Sloan.

Business as usual dus, en het levert een film op die naar Entourage-maatstaven een kleine voldoende scoort. De originaliteit en brille van de eerste seizoenen zijn verdwenen, maar de vermoeidheid van de laatste seizoenen lijkt voor even afgeschud. Maar het allerbelangrijkste: nadat we ze vier jaar hebben moeten missen, is het een genoegen onze vrienden weer terug te zien. Om nu echt voor altijd afscheid te nemen.

Bioscooprelease: 11 juni 2015
DVD- en blu-ray-release: 28 oktober 2015