Entrusted (2003)

Regie: Giacomo Battiato | 184 minuten | drama, thriller | Acteurs: Giovanna Mezzogiorno, Klaus Maria Brandauer, Thierry Lhermitte, Thomas Heinze, Thomas Sangster, Claire Keim, Stephen Moyer, Ken Duken, Dominique Pinon, Gottfried John, Giorgio Pasotti, Rufus

Deze drie uur lang durende film is geregisseerd door Giacomo Battiato. Giacomo Battiato regisseerde in het verleden films over het leven van beeldhouwer Benvenuto Cellinitde en over het leven van paus Johannes Paulus II. Zijn film Entrusted kunnen we niet plaatsen in het rijtje van biografieën. Wel is ook deze film gebaseerd op ware gebeurtenissen, namelijk de vervolging van joden in de Tweede Wereldoorlog. De film schetst een beeld van het leven van een vrouw die alles op het spel zet, zelfs haar eigen leven, om zoveel mogelijk joden te redden.

De hoofdrol in deze film wordt gespeeld door de veertienjarige Thomas Sangster. Onder de naam Thomas Von Gall speelt hij een elfjarige jongen die eigenlijk het leven leidt van een volwassene. Hij leert al jong van zijn moeder hoe hard het leven is en later ziet hij met eigen ogen hoe het er aan toegaat in de oorlog. Erg ontroerend zijn de momenten waarop de jonge Thomas Von Gall tegen zijn vijanden spreekt en dingen zegt als: I am only a child. Ook is het indrukwekkend om te zien hoe Thomas de hardheid van zijn moeder heeft meegekregen. Een moeilijke rol voor een veertienjarige jongen, maar voor Thomas Sangster lijkt het geen moeite te zijn. Hij speelt zijn rol vol overtuiging en als kijker krijg je het gevoel dat je in zijn wereld leeft.

‘Entrusted’ laat uitstekend zien hoe het er in de Tweede Wereldoorlog aan toe ging. De sfeer van de film is grimmig en de spanning is steeds aanwezig. We zien geweld, maar erg goed is dat dit niet overheerst in de film. Echt gruwelijk, zoals je zou kunnen verwachten van een film over de Tweede Wereldoorlog, is de film niet. Ook goed is dat het verhaal van deze film absoluut niet te vergelijken is met alle andere films over de Tweede Wereldoorlog en jodenvervolging.

Onopvallende beelden en shots laten zien hoe het er in het dagelijkse leven aan toe ging. We zien bijvoorbeeld kinderen spelen dat ze elkaar dood schieten. Al deze scènes maken van deze film een prachtig en meeslepend verhaal waar je echt met je volle aandacht naar zou moeten kijken. De film duurt erg lang en is soms wat traag, maar achteraf is dit juist wat het verhaal zo sterk maakt. ‘Entrusted’ is in ieder geval zeker de moeite waard.

Redactie Cinemagazine