Escaflowne: The Movie (2000)

Regie: Kazuki Akane | 100 minuten | animatie | Originele stemmencast: Jôji Nakata, Maaya Sakamoto, Tomokazu Seki, Mayumi Iizuka, Shinichiro Miki, Aki Takeda

Het moet een onmogelijke taak zijn geweest: een 26-delige serie tot een alles omvattende film bewerken. Regisseur Kazuki Akane had het er maar moeilijk mee. Uiteindelijk heeft hij een zeer verdienstelijke poging gedaan om het ingewikkelde verhaal rond een depressief meisje dat ineens in een sprookjesachtige wereld beland, in 100 minuten samen te vatten. Het is zware en taaie kost – dat ligt aan een gebrek aan karakterontwikkeling – maar ‘Escaflowne: The Movie’ is wel de moeite waard voor fans van de Japanse animatiekunst. Deze anime ziet er namelijk erg mooi uit.

Het verhaal van ‘Escaflowne: The Movie’ begint met de introductie van Hitomi Kanzaki. Het meisje is erg depressief, haat zichzelf en haar omgeving en zou het liefst niet meer leven. Althans niet in onze maatschappij. Haar morbide wens komt uit als ze in de mysterieuze wereld van Escaflowne beland. Daar wordt ze als een prinses behandeld en speelt ze een belangrijke rol bij het bewaken van de wereldvrede. Als ze de stugge prins Van ontmoet, bloeit er zelfs voorzichtig een romance op.

Het tempo van ‘Escaflowne: The Movie’ is op zijn zachtst gezegd ‘moordend’. Het ene na het andere personage wordt opgevoerd zonder (veel) achtergrondinformatie. Het is aan jou om met deze nieuwelingen mee te leven. Dat valt niet mee. Gelukkig vergoeden de spectaculaire gevechten enorm veel. De film ziet er strak uit en de actie wordt fraai – en indrukwekkend – in beeld gebracht. Saai wordt de film dan ook nooit. Wel druk en chaotisch.

Het is duidelijk dat deze film bedoeld is als visitekaartje voor de serie. En daarin is deze film geslaagd, want de hoeveelheid actie, de flamboyant geklede personages en de mooie animatie smaken naar meer. Het aparte sfeertje is bijzonder. De film vermengt sprookjesachtige elementen met steampunkachtige scènes en traditionele samoeraikledij. Fantasierijk is deze film absoluut. Fans van anime mogen deze serie – en film – absoluut niet missen!