Escape from L.A. (1996)

Regie: John Carpenter | 96 minuten | actie, avontuur, science fiction | Acteurs: Kurt Russell, A.J. Langer, Steve Buscemi, George Corraface, Pam Grier, Stacy Keach, Michelle Forbes, Jeff Imada, Cliff Robertson, Valeria Golino, Peter Fonda, Ina Romeo, Peter Jason, Jordan Baker, Caroleen Feeney

Ruim vijftien jaar later verscheen het vervolg op ‘Escape from New York’. Regisseur John Carpenter en acteur Kurt Russell besloten nog eenmaal anti-held Snake Plisskin terug te laten keren. De vervolgfilm haalt het niet bij het origineel, maar is desondanks erg vermakelijk.

Plisskin moet opnieuw zijn leven riskeren om een missie te vervullen in een levensgevaarlijke, apocalyptische wereld. Om Plisskin wat te ‘motiveren’ wordt er een dodelijk gif in zijn lichaam gespoten. Als de crimineel niet binnen de gestelde tijd terugkomt met het Doomsday Device, sterft hij een vreselijke dood. Als Plisskin op tijd is, krijgt hij een serum dat het gif neutraliseert.

Mensen die bekend zijn met Carpenter’s werk, zullen een hevig ‘déja-vu’ gevoel krijgen bij het horen van het verhaal achter ‘Escape from L.A.’. De film heeft enorm veel raakvlakken met voorganger ‘Escape from ‘New York’. Dat is jammer, want je mag eigenlijk meer verwachten van zowel Russell als Carpenter. Vooral na een periode van vijftien jaar mocht er wel wat meer aandacht besteed worden aan een wat origineler script. De wat kritischere fans zullen dan ook een (lichte) teleurstelling te verwerken krijgen.

Deze schaamteloze herhalingsoefening werd voornamelijk gemaakt om de sukkelende carriéres van Russell en Carpenter uit het slop te trekken. Zonder resultaat overigens. De regisseur heeft na zijn succesvolle periode in de jaren 80 nooit meer een echt kassucces gemaakt. En ook Russell’s acteerloopbaan verliep ook niet meer erg voorspoedig.

Toch mag je deze film uit 1996 niet zomaar afschrijven. ‘Escape from L.A.’ is een genietbare film geworden, die ondanks de herhaling van zetten, toch een geheel eigen smoel heeft. Tussen alle dure, episch opgezette actie-blockbusters is een film als deze een verademing. Het tweede avontuur van Snake Plisskin ademt een ware pulp-sfeer uit en is een plezierig avontuur geworden.

Russell kruipt voor de tweede keer in de huid van de ruwe ‘loner’ Snake Plisskin. En ook deze keer is het een genot om naar de acteur te kijken. Russell is gewoon ijzersterk als de bikkelharde anti-held. Gewapend met cynische, ‘over-de-top’ one-liners, komt Plisskin de meest vreemde personages tegen die hij op geheel eigen wijze benadert. Russell geeft met zijn charme een fijne schwung aan het personage.

Naast Russell is er ook een heel assortiment aan cult-acteurs te zien. Zo heeft Bruce ‘Evil dead’ Campbell een hilarische bijrol als chirurg en zien we Pam Grier voorbij komen. Naast deze obscure namen, wordt de kijker ook getrakteerd op bekendere namen als Steve Buscemi en Peter Fonda. De cast levert aardig spel af. De film neemt zich niet al te serieus en dat zorgt voor een leuke kijkervaring.

Verwacht geen spectaculaire special-effects en een hoogstaand verhaal want dat heeft deze film je niet te bieden. De kracht van de prent schuilt in de lol die de cast had bij het maken. Het hele team achter de eerste ‘Escape-film’ was weer bij elkaar en deze hereniging zorgde voor veel fun op de set. Dezelfde donkere ‘underground-sfeer’ uit het origineel is gelukkig gehandhaaft gebleven. Het uiterlijk van de prent is nog even donker en groezelig. Sterker nog: je zou niet zeggen dat deze film uit 1996 komt. Ondanks het flink opgeschroefde budget ziet ‘Escape from L.A.’ er bijna net zo goedkoop uit als Carpenter’s productie uit 1981.

Fans van het eerste deel mogen deze tweede in de reeks niet missen. Actieliefhebbers moeten, als ze ten volle van deze film willen genieten, nagaan of ze bereid zijn om een hopeloos verouderde B-film te willen zien. De ‘no nonsens-attitude’ die Snake Plisskin zo cool maakt, is na het eerste deel veelvuldig gejat door andere actiefilms. Vanwege de verouderde actie is ‘Escape from L.A.’ verdoemd tot de obscure status van cult-film. Maar dat maakt deze onpretentieuze onzin niet minder lekker.

Bioscooprelease: 7 november 1996