Escort (2006)

Regie: Frank Ketelaar | 100 minuten | thriller | Acteurs: Tom Jansen, Ton Kas, Rifka Lodeizen, Bastiaan Ragas, Kenan Raven, Eva van de Wijdeven, Sabrina van Halderen

De feiten zijn veelbelovend: kapster/escort Chantal (Rifka Lodeizen) en haar vriend Robin (Bastiaan Ragas) besluiten dat zij met de doodzieke Jacobsen (Tom Jansen) zal trouwen om zijn miljoenenerfenis op te strijken, maar ze stuiten op vele hindernissen. Toch is Frank Ketelaar, die eerder televisieseries als ‘Daar vliegende Panters’ en ‘De Band’ regisseerde, er niet in geslaagd van ‘Escort’ een écht spannende film te maken. Zelden zit je als kijker op het puntje van je stoel; door al de gaten in het script dwalen je gedachten geregeld af en van al die trage, uitleggerige flashbacks word je iebel. Wél is het zo dat de film aan het slot wat verrassingen bevat.

Rifka Lodeizen (‘Simon’, ‘Flirt’) steekt in deze matige thriller met kop en schouders boven de anderen uit. Zij is best overtuigend als de gepassioneerde, maar labiele golddigger Chantal. Waar het de rest van de cast aan ontbreekt? Subtiliteit! Zo vloekt musicalster Ragas aan één stuk door, zwaait hij voortdurend met zijn armen en brult hij wanneer hij maar kan. Want, o, o, wat is hij vaak pissig. En denk vooral niet dat hij een suf gozertje is. Néé, Ragas is rauw. Zie hem wellustig doen, kijk hoe wijdbeens hij loopt, zie hem eens met open mond kauwen. Bijna even tergend is Kenan Raven (‘Phileine zegt Sorry’) die de zoon van Jacobsen speelt. Deze ‘Simon’ woont al jaren in Australië en dat zul je weten ook: er komt een irritante mengelmoes van Engels en Nederlands uit de mond van deze overdreven geheimzinnig kijkende vent.

Ook de filmmuziek is weinig subtiel. Tromgeroffel klinkt als onheil nadert én als je midden in een vrij spannende scène zit. Is Ketelaar bang om iets aan de verbeelding van zijn publiek over te laten?

‘Escort’ is overigens soms – waarschijnlijk onbedoeld – best grappig. Neem bijvoorbeeld de wens van Robins beste vriend. De beste man zal delen in de miljoenenbuit van Robin en Chantal. Wat hij zal krijgen? Een fonkelnieuwe Jaguar of een villaatje aan het Comomeer zou je denken, het gaat hier immers om miljoenen. Niets van dat alles. Hij droomt van een, eh, caravan, graag af te leveren vóór de kerstvakantie. Keer op keer herinnert hij Robin aan zijn droom en mijmert hij over de zegeningen van een caravan. Het is om dol van te worden. En om van te gniffelen: de caravan als een soort lustobject, hoe kom je erop?

Patricia Jacob