Eternal Summer – Sheng xia guang nian (2006)

Regie: Leste Chen |105 minuten | drama | Acteurs: Bryant Chang, Hsiao-chuan Chang, Kate Yeung

“I’m not sure what this could mean, I don’t think you’re what you seem, I do admit to myself, That if I hurt someone else, Then I’ll never see just what we’re meant to be, Every time I see you falling, I get down on my knees and pray, I’m waiting for that final moment, You’ll say the words that I can’t say.” Dit couplet uit het liedje ‘Bizarre Love Triangle’ van de Britse groep New Order geeft in het kort de inhoud weer van het Taiwanese drama ‘Eternal Summer’ (2006), in eigen land uitgegeven onder de titel ‘Sheng xia guang nian’. Een film die vooral geprezen kan worden om het geweldige spel van de drie jonge hoofdrolspelers. Samen waren ze goed voor maar liefst drie nominaties op het Golden Horse filmfestival, waar de belangrijkste filmprijzen van Taiwan worden uitgedeeld. Debutant Bryant Chang mocht bovendien de prijs voor de beste nieuwkomer mee naar huis nemen.

‘Eternal Summer’ begint op de lagere school. Shane Yu (Hsiao-chuan Chang) is een lastige, drukke jongen die de sfeer in de klas aardig verstoort. Niemand wil dan ook met hem bevriend zijn. De lerares komt echter met een plan om Shane rustiger te maken. Ze vraagt de slimme, brave Jonathan (Bryant Chang) om bevriend met hem te worden en hem te helpen met zijn huiswerk. Het plan werkt en de jongens worden goede vrienden. Dan maken we een sprong in de tijd. Jonathan en Shane zitten nu op de middelbare school. Ze zijn nog steeds goed bevriend, maar Jonathans gevoelens gaan veel verder dan dat; hij is verliefd op Shane maar durft dat natuurlijk niet aan hem te vertellen. Shane is nog steeds de minste student van de twee maar heeft inmiddels een manier gevonden om zijn overdaad aan energie kwijt te raken; via basketbal, waarin hij uitblinkt. Wanneer de nieuwe studente Carrie (Kate Yeung) op school arriveert, probeert ze aan te pappen met Jonathan. Die zit echter dusdanig met zijn gevoelens in de knoop dat hij haar afwijst. Van Shane moet zij aanvankelijk niets hebben, terwijl hij direct verkikkerd is op haar. De spanning loopt hoog op wanneer de examentijd aanbreekt.

‘Eternal Summer’ is de tweede film van de jonge Taiwanese filmmaker Leste Chen (1981), wiens debuut ‘The Heirloom’ van een compleet andere signatuur was. Waar je die film een typische horrorfilm kunt noemen, levert Chen met ‘Eternal Summer’ juist een gevoelig drama af waarin de bizarre driehoeksverhouding tussen drie tieners centraal staat. Het geeft aan hoe veelzijdig dit Aziatische talent is. Hij weet zijn eveneens jonge cast tot grote hoogten te stuwen, waardoor het verhaal bijzonder meeslepend wordt. Maar van een jonge, onervaren filmmaker mag je niet verwachten dat zijn werk foutloos is. Dat is ‘Eternal Summer’ dan ook niet. Het grootste punt van kritiek is het onevenwichtige tempo in de film. Het tweede deel sleept zich een stuk trager voort dan het begin. Het lijkt daarbij wel alsof Chen stijl en sfeer boven de inhoud laat gaan, want het script leidt onder die vertraging. Het verhaal is al niet het meest originele aspect aan de film, maar wanneer alles in balans is maakt dat nauwelijks uit. In het tweede gedeelte legt Chen de nadruk echter teveel op geënsceneerde dramatiek (wat hij in principe goed uitwerkt, maar wat teveel afwijkt van het begin van de film). Ook in de muziek merk je dat verschil. Het intieme pianospel uit het begin heeft moeten wijken voor veel zwaarder aangezette klassieke muziek.

Het is aan de geweldige cast te danken dat je geraakt wordt door deze film. Vooral Bryant Chang verdient een pluim voor zijn rol van de gevoelige, met zijn seksualiteit worstelende Jonathan. De manier waarop hij zich genoodzaakt voelt zich in zichzelf te keren komt heel naturel en oprecht over. Ook Hsiao-chuan Chang als de stoere Shane speelt sterk, vooral vanwege het onvoorspelbare van zijn karakter. En ook Kate Yeung is perfect gecast als Carrie, het meisje dat tussen beide jongens in komt te staan maar hen beiden beter begrijpt dan dat ze elkaar begrijpen. De manier waarop ze haar conclusies trekt over de seksuele geaardheid van Jonathan komt heel reëel over. ‘Eternal Summer’ is een sympathieke film over een bijzondere driehoeksverhouding tussen drie tieners. Ondanks zijn middelmatige script en onevenwichtigheid is dit een goed doordachte, dromerige arthousefilm, die gekenmerkt wordt door ijzersterk spel van de jonge hoofdrolspelers.