Eurotrip (2004)

Regie: Jeff Schaffer, Alec Berg, David Mandel | 96 minuten | komedie | Acteurs: Scott Mechlowicz, Jacob Pitts, Kristin Kreuk, Cathy Meils, Nial Iskhakov, Michelle Trachtenberg, Travis Wester, Matt Damon

‘Eurotrip’ is een herhaling van de tienerkomedie ‘Road Trip’, alleen dit keer niet in Amerika maar in Europa. Nu moet niet een videoband maar een e-mail worden gerectificeerd bij het meisje van de dromen van de hoofdpersoon. Een trip naar Berlijn, via Londen, Parijs, Amsterdam en Oost Europa is het resultaat.

Europa is een populair vakantieoord onder Amerikaanse jongeren die er even tussenuit willen. In Frankrijk zijn alle mannen charmeurs, in Amsterdam gebruikt iedereen drugs en lopen alle vrouwen naakt rond en alle Engelsen zijn hooligans. Werkelijk alle vooroordelen worden uit de kast gehaald waardoor een zeer verkeerd beeld ontstaat van Europa, maar om eerlijk te zijn verwacht niemand dat een film als deze een realistische blik geeft.

Het grootste deel van de cast is nog niet doorgebroken en van sommigen is het de vraag of dat ooit zal gebeuren. Michelle Trachtenberg heeft enige bekendheid gekregen als het zusje van Buffy uit ‘Buffy The Vampire Slayer’ en Jacob Pitts was eerder te zien in ‘K-19: The Widowmaker’ naast Harrison Ford. Voor Jessica Boehrs is dit haar acteerdebuut en ook hoofdrolspeler Scott Mechlowicz heeft zijn eerste grote rol te pakken. Dit betekent niet dat het acteren slecht is, alleen qua timing van grappen wordt er vooral in het begin van de film nog wel eens mis geschoten. Kleine rollen van onder andere Vinnie Jones (‘Lock Stock & Two Smoking Barrels’, ‘Swordfish’), Matt Damon (‘Ocean’s Twelve, ‘The Bourne Identity’) en Lucy Lawless (‘Xena: Warrior Princess’, ‘Spider-Man’) zorgen voor een aardige afwisseling. Het nummer dat Matt Damon playbackt in het begin, werkt overigens zeer aanstekelijk.

De production designer was niemand minder dan Allan Starski. Starski won een Oscar voor zijn werk in ‘Schindler’s List’ en hij ontwierp ook voor de Oscarwinnende film ‘The Pianist’.

‘Eurotrip’ weet de echt ranzige humor te vermijden, gelukkig, maar komt toch niet boven blote billen en borsten uit. Een rake grap hier en daar zorgt dat een vergelijking met ‘Road Trip’ de enige beste beschrijving is voor de film. Een film voor 15- tot 19-jarigen die toch al zo melig zijn voor de openingscredits starten dat lachen altijd wel lukt.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 17 juni 2004