Every Thing Will Be Fine (2015)

Regie: Wim Wenders | 118 minuten | drama | Acteurs: Rachel McAdams, James Franco, Peter Stormare, Charlotte Gainsbourg, Marie-Josée Croze, Patrick Bauchau, Julia Sarah Stone, Jack Fulton, Robert Naylor, Lilah Fitzgerald, Peter Miller, Céline Bonnier, Martin Sims, Julien Boissaud, Philippe Vanasse-Paquet, Anne-Sophie Bozon, Jessy Gagnon

In situaties waarbij jezelf of iemand anders nare dingen heeft beleefd of ‘gewoon’ in een rotperiode zit, hoor je vast wel eens een zin voorbij komen als “Alles komt goed”. In de film ‘Every Thing Will Be Fine’, is dit verzachtende zinnetje dat Sara tegen haar vriend Tomas Eldan (James Franco) zegt, ook niet minder wel gemeend. Maar wat Tomas voor de kiezen heeft gekregen, dat is nogal van een andere orde. Want heeft zo’n zin wel de gewenste impact bij iemand die per ongeluk een verschrikkelijke tragedie heeft veroorzaakt?

Je volgt in ‘Every Thing Will Be Fine’ de schrijver Tomas Eldan in een tijdspanne van twaalf jaar. Je ziet hem kort voordat hij het ongeluk heeft veroorzaakt waarbij een kind omkomt.  Vervolgens zie je hem ontwikkelen in de periode erna. In het begin lijkt Tomas soms stoïcijns (mooi gespeeld door Franco), want hij opent zich niet meer voor zijn vriendin Sara (Rachel McAdams). McAdams en Franco slagen erin om goed duidelijk te maken dat het stel al voor de gebeurtenis niet echt rotsvast met elkaar waren en dat de scheuren in hun relatie alleen maar groter worden… Dit voorval slaat toch écht iets weg tussen de twee.

Wat ‘Every Thing Will Be Fine’ zo interessant maakt, is dat je zowel de kant van de ‘dader’ als die van de ‘slachtoffers’ krijgt te zien. Daarbij voorkomt de tijdsopbouw ook dat het geen zware draak van een film wordt. Je ziet de periode twee later na het ongeluk, dan gaan we vier jaar vooruit in de tijd en dan vervolgens weer vier jaar. Dit houdt het interessant, je ziet alle betrokkenen verder ontwikkelen. De donkere periode waarin Tomas raakt, is niet te melodramatisch gebracht door Franco. Franco weet de pittige gemoedstoestanden van de schrijver prima te tonen. Charlotte Gainsbourg speelt op een ingetogen, oprechte manier de rol van de rouwende moeder Kate. Ze weet de droefheid van Kate prachtig te brengen in de blik van haar ogen en de intonatie van haar lichaamstaal.

Muziek is altijd belangrijk in films om de juiste toon neer te zetten. In ‘Every Thing Will Be Fine’ kun je heel goed de gemoedstoestand van Tomas eruit opmaken. De muziek laat je zijn innerlijke onrust goed horen. Als de zware klanken weer op de achtergrond gaan schallen, weet je hoe laat het is…  Ook wordt er prachtig gewerkt met kleurtonen in scènes die de emotie versterken waarin het desbetreffende personage zit.  Zoals het prachtige moment dat Tomas na twee jaar na het gebeuren de stap neemt om Kate op te zoeken. Hij blijft Kate gezelschap houden tot in de vroege ochtend. De warme oranje gloed die over hen beide valt is heel mooi symbolisch. Het wordt feller als de schrijver een tekening vindt die Kate’s zoon Christopher heeft gemaakt over dé bewuste dag. Dit lichtgebruik komt ook later terug in de film en zorgt ervoor dat het slotstuk een extra dimensie krijgt.

‘Every Thing Will Be Fine’ slaagt erin om zware kost op een gracieuze manier te brengen, zoals de reis van het leven eigenlijk is: met de nodige diepte en hoogtepunten. De karakters van Tomas en Kate zitten in een flinke emotionele achtbaan. Regisseur Wim Wenders is erin geslaagd om je als kijker mee te laten ‘rijden’ met hun strijd om hun leven weer op te pakken…

Ans Wijngaarden

Bioscooprelease: 16 juli 2015
DVD-release: 27 oktober 2015