Everyday (2012)

Regie: Michael Winterbottom | 87 minuten | drama | Acteurs: Shirley Henderson, John Simm, Shaun Kirk, Robert Kirk, Katrina Kirk, Stephanie Kirk, Darren Tighe, Polly Kossowicz, Valerie Lilley, Peter Gunn, Dylan Brown, Harry Myers, Nick Shaw

Het moet raar lopen wil ‘Boyhood’ niet het festivalseizoen 2014-2015 gaan domineren en talloze prijzen wegkapen. Het drama van regisseur Richard Linklater volgt een man, zijn van hem vervreemde vrouw en hun zoon gedurende twaalf jaar van hun leven. Het bijzondere daarbij is, dat de opnamen daadwerkelijk verspreid werden over twaalf jaar. Eigenzinnig en gewaagd, maar toch zijn er mensen die deze film nog te veel ‘Hollywood’ vinden. Voor hen is er Michael Winterbottoms ‘Everyday’ (2012), dat weliswaar niet in twaalf maar in vijf jaar gefilmd werd, maar verder dezelfde ontwikkeling bij zijn personages wil laten zien. De vier kinderen van het stel in ‘Everyday’ zien we steeds ouder worden, en ook voor pa en ma gaan de jaren tellen. Dat Winterbottoms film bij lange na niet de impact heeft waar ‘Boyhood’ zo om geroemd wordt, heeft alles te maken met het slepende scenario; ‘Everyday’ weet ons simpelweg niet in te palmen, ondanks al zijn goede bedoelingen.

Het begint allemaal bij de flinterdunne verhaallijn die Winterbottom ons geeft als houvast; Ian Kirk (John Simm) zit in de gevangenis. Waarvoor krijgen we niet te horen, voor hoe lang evenmin. Blijkbaar is dat niet van belang (al zijn we wel nieuwsgierig en zou het ons kijkers helpen om met de personages te kunnen meeleven). Het wordt gepresenteerd als een feit. Ian is getrouwd met Karen (de altijd fascinerende Shirley Henderson) en samen hebben ze vier kinderen (die ook in het echte leven familie van elkaar zijn). Gedurende vijf jaar zien we welke impact de gevangenschap van pa heeft op het gezin Kirk. Aanvankelijk, bij het eerste bezoek dat Karen en de kinderen aan Ian brengen in de bajes, is ‘Everyday’ nog veelbelovend, maar naarmate de film vordert treedt er steeds meer herhaling toe en vraagt de kijker zich af waarom hij eigenlijk zou moeten meeleven met dit gezin.

Het grote manco aan ‘Everyday’ is het scenario dat Winterbottom schreef met Laurence Coriat. Het is jammer dat er zo weinig gebeurt, want daardoor wordt ‘Everyday’ op den duur eerder slepend dan meeslepend. Aanvankelijk wil je de film graag een kans geven (Winterbottom, Henderson, Simm – allemaal getalenteerde mensen die je je aandacht absoluut gunt!), maar ‘Everyday’ komt gedurende zijn 120 minuten speeltijd geen moment echt van de grond. Wat we zien blijft abstract en afstandelijk. De realistische, bijna documentaire filmstijl is kenmerkend voor Winterbottom en geeft de film een rauwe look & feel, wat samen met het niveau van het acteerwerk van met name Henderson de sterkste troef is van de film. Want waar de kracht van de herhaling een film soms beter maakt, is dat hier helaas niet het geval. Nee, dan zien we toch liever het minder rauwe maar vele malen innemendere ‘Boyhood’. Dat Hollywoodiaanse nemen we dan graag voor lief.

‘Everyday’ verschijnt donderdag 18 september 2014 op DVD en VOD.