Ex Drummer (2006)

Regie: Koen Mortier | 104 minuten | drama, komedie, misdaad | Acteurs: Norman Baert, François Beukelaers, Dolores Bouckaert, Barbara Callewaert, Bernadette Damman, Sebastien Dewaele, Jan Hammenecker, Gunter Lamoot, Sam Louwyck, Dries Van Hegen, Tristan Versteven, Wim Willaert

‘Ex Drummer’ is de naam van de novelle van een de meeste gevreesde schrijvers van Vlaanderen: Herman Brusselmans. Zijn verhaal over de rockband ‘The Feminists’ is ook niet bedoeld voor mensen met een zwak gestel, want expliciet taalgebruik en seks vermijdt Brusselmans niet. In dit opzicht doet ‘Ex Drummer’ van Koen Mortier zeer zeker recht aan het boek van Brusselmans. Aan grof taalgebruik geen gebrek en seksscènes worden ook niet geschuwd door Mortier.

Het verhaal over de drie losers met hun eigen band brengt de kijker in de onderste lagen van de Belgische bevolking. Slonzige huizen en onverzorgde mensen – die meer drugs lijken te gebruiken dan ze eten – spelen de hoofdrol. Alledrie de bandleden hebben een handicap: de zanger slist, de bassist heeft een stijve arm en de gitarist is zo goed als doof. De drie zoeken naar een drummer voor hun band en komen daarbij op bezoek bij Dries (Dries van Hegen), de verteller van het verhaal. De bekende schrijver lijkt gefascineerd door de drie losers en besluit daarom te gaan drummen in hun band. We volgen de band gedurende de voorbereidingen van een bandwedstrijd. Gedurende deze voorbereidingen wordt de werkelijkheid waarin ‘The Feminists’ (zoals ze zichzelf noemen) steeds grimmiger. Zijn sommige situaties in het begin van de film nog een reden om te lachen, gaandeweg vergaat het lachen je. Gruwelijke scènes zoals de verkrachting van een van de roadies van ‘The Feminists’ en de blik op het tragische gezin van de gitarist zijn hiervan voorbeelden.

Het sterkste punt van ‘Ex Drummer’ is de muziek. Bekende Vlaamse bands zoals Millionaire deden mee aan de soundtrack van de film, maar ook buitenlandse bekende bands als Mogwai droegen hun steentje bij. Millionaire was verantwoordelijk voor de nummers van ‘The Feminists’, wat een aantal zeer goede rocknummers opleverde.  ‘Ex Drummer’ is een haast on-Vlaamse film, die wel wat doet denken aan een lugubere versie van ‘Trainspotting’. Wie een sterke maag heeft zal ‘Ex Drummer’ zeker kunnen waarderen en hiermee is ‘Ex Drummer’ een boekverfilming waar Brusselmans niet ontevreden over mag zijn. Gelukkig geeft het bizarre einde je als kijker een beetje lucht in beklemmende atmosfeer, waar je ruim anderhalf uur in hebt verkeerd.

Wietske Uneken

Bioscooprelease: 12 april 2007