Ex_Machina (2015)

Regie: Alex Garland | 108 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Domhnall Gleeson, Corey Johnson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoya Mizuno, Claire Selby, Symara A. Templeman, Gana Bayarsaikhan, Tiffany Pisani, Elina Alminas

Auteur Alex Garland vergaarde in 1996 bekendheid met zijn roman “The Beach”. Het boek werd in 2000 verfilmd met Leonardo DiCaprio in de hoofdrol. De Britse schrijver kreeg interesse in de filmindustrie en bewerkte scripts voor ‘28 Days Later…’, ‘Sunshine’ en ‘Never Let Me Go’. In 2015 debuteert hij als regisseur en schotelt hij scifi-fans ‘Ex_Machina’ voor. Ook filmliefhebbers die weinig ophebben met het genre, moeten deze rolprent een kans geven want deze film is veel meer dan dat. Garland heeft namelijk een futuristisch, filosofisch liefdesdrama met een duister randje ingeblikt.

De eenzame Caleb (Domhnall Gleeson) is een 24-jarige programmeur die werkzaam is voor het grootste internetbedrijf ter wereld. Zijn leven verandert op slag als hij een wedstrijd wint waarbij hij een week mag doorbrengen in het buitenverblijf van zijn enigmatische baas Nathan (Oscar Isaac). Wanneer Caleb echter aankomt op de afgelegen locatie, ontdekt hij dat hij moet deelnemen aan een experiment. De programmeur moet uittesten of de kunstmatige intelligentie van AVA (Alicia Vikander) goed werkt. Deze robot heeft het uiterlijk van een mooie, jonge vrouw. Deze machine heeft zeer menselijke trekjes en beschikt over een goed functionerend brein. Caleb dreigt verliefd te worden op haar. Ondertussen speelt Nathan een dubieus spelletje met zijn werknemer.

Waar te beginnen? Het verhaal van ‘Ex_Machina’ bestaat uit een aaneenschakeling van clichés, maar Garland is erin geslaagd om er een frisse, intrigerende en onvoorspelbare vertelling van te maken. Het begint al met de casting. Gleeson is een aansprekende acteur, omdat hij er zo doorsnee uitziet. Het is heel eenvoudig om je met hem te identificeren. Isaac is briljant als geheimzinnig, arrogante CEO met dubbele agenda. Dat hij iets achterhoudt, is duidelijk maar je komt maar niet te weten wat. Er hangt een gevoel van dreiging om hem heen: alsof hij elk moment in woede kan uitbarsten. Het beste acteerwerk komt echter van Vikander die een onvoorspelbare robot neerzet. AVA is intrigerend en beangstigend tegelijk. Er klopt iets niet aan haar.

De onheilspellende soundtrack zorgt voor een ongemakkelijke, maar tegelijkertijd ook dromerige sfeer. Er staat iets ergs te gebeuren, maar je weet niet wat of wanneer. De muziek zuigt je direct de film in en zorgt ervoor dat ‘Ex_Machina’ nog dagenlang in je hoofd rond blijft spoken. Garlands debuut heeft in een intelligente, spannende en ijzingwekkende film geresulteerd. Goed acteerwerk, een topsoundtrack, een strakke montage en een fraaie cameravoering: alles klopt.

Doe jezelf een plezier en zorg ervoor dat je zo min mogelijk weet over deze film. Ga dit debuut zo onbevangen mogelijk zien en laat je verrassen.

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 30 april 2015