Exotica (1994)

Regie: Atom Egoyan | 103 minuten | drama | Acteurs: Mia Kirshner, Calvin Green, Elias Koteas, Bruce Greenwood, Don McKellar, Arsinée Khanjian,Sarah Polley, Victor Garber, Damon D’Oliveira, Jack Blum, David Hemblen, Ken McDougall

Welkom in Club Exotica. Kijken mag, maar aanraken niet. Wat Francis Brown (Bruce Greenwood) betreft is dat geen probleem. Zijn reden om in de nachtclub te zijn ontstijgt lust. Francis is geobsedeerd door zijn vaste danseresje Christina (Mia Kirshner) al weten we nog niet waarom. Net als nog niet duidelijk is waarom Exotica DJ Eric (Elias Koteas) een gefrustreerde klootzak is, of wat de schuchtere homo Thomas (Don McKellar) verbergt.

Laat niemand zich afschrikken door de misleidende soft-erotische titel van deze film. ‘Exotica’ is een film over ogenschijnlijk voor elkaar onbekende, maar emotioneel diep verstrengelde zielen. Het begin is aftasten. Wie zijn de karakters? Hoe zijn ze beland in hun huidige situatie? Het aantal vragen wat Egoyan opgooit lijken verwarrend. De dialogen lopen over van onbesproken zaken. Alsof je het niet kan begrijpen zonder deze mensen al jaren te kennen. Dit werkt gelukkig niet storend, maar eerder intrigerend. De karakters leggen niets uit omwille van de films, en alleen via diverse flashbacks leren we over het verleden van de karakters.

Het verhaal uit de doeken doen is overbodig en zonde. Pas aan het eind wordt goed duidelijk hoe zorgvuldig de emotionele legpuzzel is geconstrueerd. Er is geen scene teveel en Egoyans door hem zelf geselecteerde cast laat geen moment blijken dat het hier om een low budget art-housertje gaat. Zij het zijn immer door hem gecaste vrouw Arsinée Khanjian of de helaas nooit groot doorgebroken Elias Koteas. Ze leveren eens te meer het bewijs dat je helemaal niet veel nodig hebt, om iets heel moois te maken.

Caspar Kraaijpoel

Bioscooprelease: 24 november 1994