Fair Game (2010)

Regie: Doug Liman | 104 minuten | thriller | Acteurs: Sean Penn, Naomi Watts, Noah Emmerich, Ty Burrell, Sam Shepard, Bruce McGill, Brooke Smith, David Denman, Michael Kelly, Iris Bahr, Satya Bhabha, David Andrews, Sunil Malhotra, Khaled Nabawy, Louis Ozawa Changchien

De Amerikaanse speelfilm ‘Fair Game’ is een thrillerachtig drama dat zich afspeelt tijdens de aanloop naar de Irak-oorlog. De film vertelt het waargebeurde verhaal van het echtpaar Valerie Plame en Joe Wilson. Wanneer oud-diplomaat Joe in een krantenartikel de regering Bush Jr. van leugens beschuldigt, maken medewerkers van de president bekend dat Valerie als undercoveragente voor de CIA werkt. Vanaf dat moment lopen de levens en het huwelijk van Joe en Valerie gevaar.

Deze interessante premisse leidt niet tot een geslaagde film. De boevenstreken van de regering Bush Jr. zijn als altijd weer boeiend, maar verrassen doen ze niet. Wel is het de scenaristen gelukt om de complexe materie glashelder over te brengen. Door die helderheid en door het gebruik van archiefmateriaal wint het verhaal aan authenticiteit en spanning, zelfs al is de afloop lang en breed bekend.

Minder geslaagd is het menselijke drama. Het lukt de kijker niet om onder de huid van Joe en Valerie Wilson te kruipen, zodat het schetsmatige en niet al te sympathieke karakters blijven. Valerie is een koele kikker, Joe een afgetobde diplomaat waar geen sprankeltje levenslust in valt te ontdekken. Dat de twee voor de goede zaak staan, maakt hun karakters niet meteen sympathiek of hun huwelijksperikelen schrijnend. Het verhaalelement met de hoogste dramapotentie (over een gevluchte Irakese arts en haar in Bagdad verblijvende familie) wordt door de makers afgeraffeld.

Cinematografisch is de film evenmin een succes. Dat regisseur Liman hiervoor voornamelijk actiethrillers maakte is te merken. Hoewel ‘Fair Game’ zich voornamelijk afspeelt in hoge politieke kringen, doen de nerveuze cameravoering en de opgefokte muziek vermoeden dat we middenin een actiethriller zitten. Steeds verwacht je dat Jason Bourne het beeld in komt rennen om de boel te redden.

De keuze om de avonturen van de familie Wilson te dramatiseren pakt zodoende verkeerd uit. De feiten zijn interessant genoeg maar zouden in een documentaire beter tot hun recht komen. Daarmee bevat deze film hooguit een interessant lesje voor toekomstige leiders: als je liegt, doe het dan goed!

Bioscooprelease: 18 november 2010