Famine (2011)

Regie: Ryan Nicholson | 80 minuten | horror | Acteurs: Beth Cantor, Christopher Patrick Donoghue, Nathan Durec, Dustin Elkins, Karyn Halpin, Glenn Hoffmann, Des Larson, Christopher Lomas, Gustavo MacSerna, Thabi Maphoso, Ady Mejia, Ryan Nicholson, Terry Paugh, Michelle Sabiene, Sanya Silver, Christine Wallace, Leo Wong

Als je na een heel lange werkdag geen zin hebt in moeilijk gedoe en zelfs een soap nog te ingewikkeld voor je is, kun je ‘Famine’ proberen. Debieler dan dit vind je slashers niet. Deze geestdodende productie is zo tergend slecht dat het bijna knap te noemen is. Hoe kun je zo’n ontiegelijk slechte film maken en dan ook nog het lef hebben om het op dvd uit te brengen en er geld voor te vragen? Op de een of andere manier levert dit op celluloid vastgelegde treinongeluk een fascinerende kijkervaring op. Hoe kom dit gebeuren? Waarom belangrijker nog: waarom greep niemand in?

‘Famine’ speelt zich af op een middelbare school in Amerika. Om de dood van een populaire docent – ene Mr. Balszack (let op deze hilarische naam!) – te herdenken, organiseert de school een liefdadigheidsevenement. Als ineens blijkt dat het gebouw hermetisch afgesloten is en er een moordenaar rondwaart, breekt de hel los en moeten de studenten zien te overleven. Maar wie kun je nog vertrouwen?

Nu verwacht je misschien een opsomming van de acteerprestaties, special effects en spanningsopbouw. Volkomen terecht, want dergelijke informatie hoort gewoon in een recensie thuis. Maar het punt is dat ‘Famine’ geen acteerprestaties of spanningsopbouw kent. Deze film is een aaneenschakeling van gênant toneelspel vol seksueel getinte opmerkingen. Hoofdrolspeelster Beth Cantor is (misschien) wel de slechtste actrice OOIT! Ja echt, ooit. De Canadese ziet er mooi uit, maar haar korte topjes en krappe behaatjes zorgen voor de meeste spanning. Het lijkt erop alsof de inhoud elk moment uit de blouse kan springen. Als Cantor een scène moet spelen waarin ze boos moet zijn, gaat ze gewoon schreeuwen.

Naast dit soort ‘acteerwerk’ kun je ook een hoop seksueel getinte gesprekken verwachten. Zowat elke zin is dubbelzinnig en zinspeelt op de daad. Lachen! Om het nog ‘hilarischer’ te maken, draaft er ook een Duitse docent op die – uiteraard – met ene Adolf H. dweept en een fout accent heeft. Verder kun je rondspuitend zaad verwachten en een scène waarin een geile student seks heeft met een chocoladereep. Ook loopt er een gestoorde studente rond. De tenenkrommende vertolkingen zouden zelfs wijlen Ed Wood doen schrikken. Ja, ZO slecht wordt er geacteerd in ‘Famine’.

Waarom zou je dit treinongeluk willen zien dan? Geen idee eigenlijk. Als je veel aan kan en bestand bent tegen dramatisch slechte films, dan is dit een persoonlijke uitdaging. Je kunt jezelf testen of je ook dit soort meuk uit kunt zitten. Er valt af en toe wel wat te grinniken. Het ongeluk van Mr. Balszack is hilarisch slecht (tip: zet nooit bijtend zuur bovenop een boekenkast die niet zo stevig staat). De special effects zijn op zich redelijk, maar door de idioot geacteerde sterfscènes ogen ze ongelooflijk nep. Ook het gegeven dat de studenten en docenten vrijwel even oud zijn, kan voor een grimlach zorgen. Als je graag naar ongepolijste doom- en deathmetal luistert, kun je misschien wel wat met de soundtrack van ‘Famine’. De lokale muzikanten mogen los gaan. Ook de vrouwelijke cast is niet verkeerd om naar te kijken (lees: de rokjes en topjes zijn te kort en onthullen vrij veel). Als dit aanbevelingen voor je zijn, kijk volgende week dan maar eens in de onderste regionen van de budgetbak van je entertainmentwinkel.

Als je zin hebt in een onzinnige slasher waarbij je geen microseconde hoeft na te denken, dan is dit misschien wel wat. Als je ook maar een greintje kwaliteit verwacht dan is dit zonde van je tijd en kun je gerust een ster van de score afhalen.

‘Famine’ verschijnt dinsdag 18 december 2012 op DVD.