Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer (2007)

Regie: Tim Story | 92 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Ioan Gruffudd, Jessica Alba, Chris Evans, Michael Chiklis, Julian McMahon, Kerry Washington, Andre Braugher, Laurence Fishburne, Doug Jones, Beau Garrett, Brian Posehn, Zach Grenier, Dawn Chubai, Chris Gailus, Kevin McNulty, Andy Stahl, Debbie Timuss, Moneca Delain, Crystal Lowe, Kenneth Welsh, Vanessa Minnillo, Alicia Thorgrimsson, Valerie Tian, Patricia Harras, Gonzalo Menendez, Suzanne Ristic, Giuliana DePandi, Malcolm Boddington, Stan Lee, Silver Butler, Michasha Armstrong, Peter Kawasaki, Fareed Abdelhak

Op meerdere plekken op aarde treden bizarre klimaatafwijkingen op en ontstaan er reusachtige kraters volgens een bepaald patroon. Dit gaat gepaard met een massale uitval van energie met als gevolg rampzalige vernielingen en chaos. De hyperintelligente onderzoeker Reed (Ioan Gruffudd) krijgt naar aanleiding hiervan generaal Hager (Andre Braugher) op bezoek aan wie hij vertelt een sensor te kunnen bouwen die de locatie kan achterhalen van het fenomeen dat dit alles veroorzaakt.

Reed kan de sensor wel bouwen, maar moet daar helaas van afzien, omdat hij en Sue (Jessica Alba) eindelijk wel eens willen trouwen zonder dat daar weer iets tussenkomt. De trouwerij is toch al beladen voor Sue die niet houdt van hun leven in de spotlights en baalt dat hun huwelijk een media event is. Hoe kun je kinderen een normaal gezinsleven bieden als je als ouders permanent in de belangstelling staat? De trouwceremonie wordt zoals te verwachten ruw verstoord en de Fantastic Four komen noodgedwongen in actie. Ondanks hun gebundelde krachten slagen ze er echter niet in de zilveren schicht te bedwingen. Johhny (Chris Evans) houdt zelfs blijvende schade aan de ontmoeting over.

Als de omvang van de dreiging voor het voorbestaan van de aarde duidelijk wordt, zit er weinig anders op dan samen met het leger de strijd aan te binden met de Silver Surfer (Doug Jones, stem Laurence Fishburne). Het geheimzinnige wezen lijkt onverslaanbaar tot Reed de bron van zijn bovennatuurlijke krachten ontdekt. Maar dan moeten ze van generaal Hager samenwerken met hun oude vijand, de onbetrouwbare Victor Von Doom (Julian McMahon) die door een welhaast miraculeuze wederopstanding hier opnieuw hun pad kruist.

‘Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer’ is leuk door de vele grapjes die de vier onderling maken, zoals wanneer Reed Johnny vraagt om de achtervolging in te zetten als ‘The Human Torch’ en Johnny hem erop wijst dat zijn pak wel een Dolce & Gabbana is en door zijn transformatie in de fik zal vliegen. De acteurs spelen daarbij hun rol precies zoals je in een film als deze mag verwachten met een knipoog, maar ook weer niet te lollig, dus op en top Marvel Comics helden. De special effects zijn vaak spectaculair, maar ook hiervoor geldt dat ze in dienst staan van het goedmoedige verhaal. Feelgood met hoofdletters.

Een leuke film en een prima vervolg op het eerste deel. Vier sympathieke helden die het koesteren van liefde en vriendschap en het redden van de mensheid als voornaamste tijdsbesteding zien. Een ongrijpbare vijand die onoverwinnelijk lijkt. De gedwongen samenwerking met een bedrieger die door anderen wordt vertrouwd en spectaculaire special effects en grappige gadgets. Wat wil je nog meer aan onschuldig vermaak?

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 26 juli 2007