Fantômas (1964)

Regie: André Hunebelle | 100 minuten | komedie, misdaad, avontuur, fantasie | Acteurs: Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Jacques Dynam, Robert Dalban, Marie-Hélène Arnaud, Anne-Marie Peysson, Christian Toma, Michel Duplaix, Andrée Tainsy, Hugues Wanner, Henri Attal, Jacques Berger, Pierre Collet, Henri Guégan

Amerikanen hebben The Joker, Lex Luthor en The Riddler. Fransen hebben Fantômas. Deze stripschurk dateert uit het begin van de 20e eeuw en is vooral vermaard om het sadistische plezier dat hij heeft in moorden. Ook staat hij bekend om zijn vermommingskunst en zijn talent om op te duiken waar je hem niet verwacht. Een interessant personage, dus is het niet verwonderlijk dat al in 1913 de eerste verfilming van de strip opduikt.

Wonderlijker is het dat 51 jaar later een film over Fantômas verschijnt met Louis de Funès in de rol van politie-inspecteur Juve. Het is alsof je een remake maakt van ‘The Shining’ met Adam Sandler in de rol van Jack Torrance. Dat kan werken, maar alleen als je rigoureus afstand doet van het oorspronkelijke genre.

Dat is precies wat gebeurt in die latere ‘Fantômas’. In plaats van een mix van horror, magisch realisme en avontuur, krijgen we nu een komische avonturenfilm in de geest van James Bond. We maken kennis met een journalist die in een vlaag van onbezonnenheid de toorn opwekt van Fantômas. Die wordt op zijn beurt op de huid gezeten door de bloednerveuze politie-inspecteur Juve. Dan is er ook nog de verloofde van de journalist, die het niet kan laten zich met de zaak te bemoeien.

Het eerste uur van ‘Fantômas’ maakt de belofte van komische avonturenfilm helemaal waar. Er is een spectaculaire overval tijdens een juwelenshow, er zijn de hilarische uitbarstingen van de politie-inspecteur en ook zijn we te gast op het wonderlijke kasteel van Fantômas. Dat de losse verhaalelementen vaak iedere logica ontberen is geen probleem bij een stripverfilming. Je moet tenslotte ook geloven in het bestaan van superschurken. Dat de explosies flink gedateerd zijn, meer het ontploffen van oversized rotjes, is een wat groter bezwaar.

Maar het grootste probleem van ‘Fantômas’ dient zich het laatste half uur aan. Dit deel is volledig gewijd aan een achtervolging ter land (auto, trein), ter zee (duikboot, bootje) en in de lucht (helikopter). Die achtervolging is naar 21e eeuwse maatstaven zo verschrikkelijk suf en duurt zo verschrikkelijk lang, dat alle plezier van het eerste uur alweer vergeten is als die achtervolging sputterend tot stilstand komt. En met die achtervolging de complete film. Zonde.

‘Fantômas’ verschijnt donderdag 16 oktober 2014 op DVD (Louis de Funès – Best of – Limited Edition).