Far Cry (2008)

Regie: Uwe Boll | 94 minuten | actie, thriller, komedie, avontuur, romantiek, science fiction | Acteurs: Til Schweiger, Emmanuelle Vaugier, Natalia Avelon, Udo Kier, Michael Paré, Craig Fairbrass, Mike Dopud, Carrie Genzel, Anthony Bourdain, Ralf Moeller, Michael Teigen, D. Harlan Cutshall, Jay Brazeau, Scott Cooper, Chris Coppola, Don S. Davis, Geoff Gustafson, Thomas Hanley, Jesse Kennedy, Kirk McMeekan, Craig Skistimas, Kimani Ray Smith, Jamie Switch, Gareth Von Kallenbach

Videogames staan niet bekend als het ultieme bronmateriaal voor een succesvolle filmbewerking en daarnaast is Duitse regisseur Uwe Boll tot op heden ook niet de aangewezen persoon gebleken om dit soort films voor zijn rekening te nemen. De als ’s werelds slechtste regisseur bekend staande filmmaker heeft vooral videogame-adaptaties op zijn naam staan en deze vormen nu niet bepaald het neusje van de zalm in dit genre. ‘Alone in the Dark’, ‘Bloodrayne’, ‘House of the Dead’ zijn enkele van zijn algemeen als mislukt beschouwde werkjes. Met ‘Postal’ wist Boll verrassend genoeg nog best een effectieve satire neergezet, waarin weliswaar op een wat geforceerde manier alles belachelijk werd gemaakt, iedereen werd beledigd en elk filmtaboe werd doorbroken, maar waarbij er toch nog af en toe een doel werd geraakt. Bovendien was de rolbezetting degelijk te noemen. De gedachte aan een ongecompliceerd rechttoe rechtaan bewerking van de populaire shooter “Far Cry” stemt echter weinig hoopvol. Het resultaat bevestigt helaas deze vermoedens.

De problemen van de film zijn velerlei, maar misschien is, ironisch genoeg, het grootste obstakel van de film wel dat hij teveel van de toon en aard van de videogame afwijkt en er allerhande filmclichés uit andere genres worden bijgehaald om er “nog wat van te maken”. Als er puur was gefocust op de soldaten-als-biologische-wapens plot en de eenmansactie van held Jack, die het moet opnemen tegen het leger van “mad scientist” Krieger, dan had de film wellicht een beklemmende sfeer en effectieve spanning kunnen opwekken. Maar nee, Boll, vond waarschijnlijk dat dit te weinig was om de film op het witte doek te kunnen brengen. Dus krijgt de kijker te maken met een vervelend romantisch subplot en komisch bedoelde situaties en opmerkingen. Valerie moet aan de zijde van stoere Jack voor het romantische element zorgen maar is alleen maar een blok aan het been, zowel in het verhaal zelf als voor de film. In de game was ze een pittige CIA-agente, maar hier een dom wicht dat niet eens weet dat je een pin uit een granaat moet trekken voordat je ‘m weggooit. Het voegt niets toe aan de film. Sterker nog, het doet afbreuk aan de mogelijk spanningsopbouw en het doelmatige karakter van Jack Carver, wiens vertolker Til Schweiger sowieso geen Bruce Willis is, en daarbij geen enkele chemie heeft met Emmanuelle Vaugier (Valerie). Ook de aanwezigheid van sidekickpersonage Emilio, de dikke kok/eetfanaat die alleen maar aan het zeuren is en het geheel een goedkoop karakter geeft.

Gelukkig kan er altijd gerekend worden op Udo Kier (Krieger) voor een gestoorde schurk, en Natalia Avelon is goed als de sexy Katja Chernov die als rechterhand van Kier zijn vuile werk opknapt door op koele wijze vijanden of mogelijke deserteurs neer te knallen. Verder zijn enkele achtervolging – één per speedboot en enkele in de laatste 20 minuten van de film – redelijk de moeite waard te noemen. Verder is er weinig om aan te bevelen aan ‘Far Cry’. De motivaties van Krieger zijn oninteressant en allesbehalve dreigend. De biologisch gemodificeerde soldaten hebben krachtige klappen maar zorgen ook niet echt voor veel spanning of angst bij de kijker, en wanneer ze eindelijk bij de plot betrokken raken is het al te laat om de film te kunnen redden. Bovendien wordt hun bovenmenselijke kracht op wat goedkope manier weergegeven door middel van wazig, versneld of vertraagd beeld, terwijl de bewegingen zelf in feite weinig indrukwekkend zijn. Zonder spanning, dreiging, of (genoeg) goede actie, en met onnodige en nauwelijks werkende komische en romantische elementen en een hoofdrolspeler die een ernstig charisma-tekort heeft, is ‘Far Cry’ helaas geen film die het aanbevelen waard is. Zelfs niet als vermakelijke “guilty pleasure”. Probeer ’t nog maar een keer, meneer Boll.