Fear Itself: The Circle (2008)

Regie: Eduardo Rodriguez | 41 minuten | horror | Acteurs: Johnathon Schaech, Ashley Scott, Victoria Pratt, Sarah Deakins, Holly Anne Emmerson

‘The Circle’ is gebaseerd op een kort verhaal met dezelfde titel van de Amerikaanse auteur Lewis Shiner, een veelzijdige schrijver die onder meer diverse verhalen met een hoog griezel- en fantasiegehalte heeft geschreven. ‘The Circle’ richt zich op het tragische verhaal van een horrorauteur die na een succesvolle bestseller al in tijden geen fatsoenlijke letter meer op papier heeft gekregen omdat hij te kampen heeft met een ernstige writer’s block. Zijn vrouw, uitgever en agent hebben daarom met Halloween een bijeenkomst geregeld in een afgelegen blokhut midden in het bos om hem te confronteren met zijn schrijfproblemen. Maar de avond neemt een onheilspellende wending als twee meisjes op de deur kloppen en met een mysterieus boek komen aanzetten.

Het is de vraag of de makers van het sluitstuk van de serie ‘Fear Itself’ het zo bedoeld hebben, maar ‘The Circle’ roept bij de doorgewinterde horrorkijker gelijk herinneringen op aan een bloedomrande gouwe ouwe uit de griezeljukebox: Sam Raimi’s meesterwerk ‘The Evil Dead’. Een verlaten blokhut in het bos, die het decor vormt voor een myriade aan boosaardige krachten, en de zombie-achtige toestand die zich meester maakt van de slachtoffers van het alomtegenwoordige kwaad zijn de duidelijkste voorbeelden. De originaliteitspijs verdienen de scriptschrijvers van deze aflevering dus niet. Maar dat neemt niet weg dat ‘The Circle’ toch een behoorlijk onderhoudend filmpje is. Dit komt vooral door het ijzingwekkende griezelsfeertje dat de toon van de film voor het leeuwendeel bepaalt. De special effects zijn wisselend van kwaliteit; vaak kundig en effectief, maar soms ook een tikkeltje amateuristisch. Het verhaal verloopt vrij voorspelbaar, maar neemt tegen het eind een interessante, akelig fatalistische dimensie aan.

‘The Circle’ is zonder echt te schitteren een aardig sluitstuk van de serie ‘Fear Itself’. De reeks verkent zowel gangbare als minder voor de hand liggende paden van het horrorlandschap, soms met wisselend succes. Maar de meeste afleveringen zijn toch boeiend genoeg om een kleine drie kwartier lang je aandacht vast te houden. En ‘The Circle’ verdient zelfs een positieve vermelding als een van de betere episodes die Mick Garris en zijn bups freelancers hebben voortgebracht.

Frank Heinen