Felicia’s Journey (1999)

Regie: Atom Egoyan | 116 minuten | drama, thriller | Acteurs: Bob Hoskins, Elaine Cassidy, Peter MacDonald, Sheila Reid, Arsinée Khanjian, Ali Yassine, Gavin Kelty, Nizwar Karanj

‘Felicia’s Journey’ is een film die je misschien maar één keer moet zien. Het verrassingseffect aan het slot is groot en dat is grotendeels toe te schrijven aan de vervreemdende beeldtaal van Atom Egoyan (‘The Sweet Hereafter’). Ook gekoppeld aan de traditionele vertelstructuur van een thriller met een Hitchcockiaanse spanningsboog blijkt die goed te kunnen werken. De karakters van de hoofdfiguren zijn enigszins aangezet en lijken net iets boven de mensenwereld te zweven. Hierdoor focust de aandacht zich op het moreel handelen van deze mensen; de wereld eromheen wordt een toneel. Een verteltechniek die ook door Wim Wenders en Lars von Trier gebruikt wordt, maar in ‘Felicia’s Journey’ toch weer dat typische Egoyan-stempel heeft. Mensen hebben in zijn films engelachtige kwaliteiten, maar staan niet buiten de wereld, zoals bijvoorbeeld in ‘Die Himmel über Berlin’.

Felicia is de onschuld, klaar om zich volledig weg te geven aan de wereld. Haar reddende engel Hilditch zit iets gecompliceerder in elkaar. Het is een pathologische leugenaar die graag liftsters oppikt, maar ook een gekwetst jongetje dat in een schijnwereld leeft en behoefte heeft aan liefde en daarnaast nog eens een burgerlijke catering manager. We krijgen vanaf het begin van de film zicht op de achtergronden van deze twee en kunnen sympathie voor hen ontwikkelen. Toch is de dreiging voelbaar als ze elkaar ontmoeten, want Felicia is wel erg goed van vertrouwen en Hilditch toch wel een creep, weten wij als kijker door middel van flashbacks. En dan trekt ze ook nog bij hem in. Vanaf dat moment loopt de film een beetje stroef, want Felicia’s zoektocht naar haar vriendje levert geen resultaten op, waardoor je je afvraagt wat ze nog bij de vreemde Hilditch te zoeken heeft. Het wachten is dan ook lang op de ontknoping van de thriller. Het slot maakt echter veel goed en zonder er verder nog iets van te verklappen: het opvoeren van Jehova’s getuigen als redding van de mens is een geniale vondst, zowel dramatisch als komisch.

Hilditch blijkt een tragische figuur die door Hoskins perfect wordt neergezet. Elaine Cassidy heeft als Felicia een vrij passieve rol toebedeeld gekregen waarbij ze wel veel speeltijd krijgt, maar weinig dramatisch acteerwerk kan laten zien. Je had Hilditch’ verleden iets meer tijd gegund dan de toch wat uitgekauwde levensloop van Felicia.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 31 mei 2000